روش های تعمیر ترک دیوار آجری و انواع آنها

روش های تعمیر ترک دیوار آجری و انواع آنها
در این پست می‌خوانید:
  • تعمیر ترک دیوار امری بسیار مهم بوده چرا که دیوارها ایمنی و حریم خصوصی را برای صاحب خانه تأمین می کنند. به طور سنتی، آجرچینی فناوری ساخت دیوار است. دیوار آجری را می توان به صورت قرار دادن سیستماتیک آجرها روی یکدیگر برای اهداف خاص تعریف کرد.

    در این نوشتار بهترین راه های بررسی و تعمیر ترک دیوار در قسمت های آجری دیوارهای باربر و همچنین دیوارهای پرکننده و دیوارهای پنلی در سازه های RCC تشریح خواهد شد. ترک ها می توانند سازه ای یا غیر سازه ای باشند.

    ترک در دیوار

    شکل 1 . ترک در دیوار

    بررسی ترک ها 

    بررسی ترک های دیوار کار بسیار سختی است. مالک باید زمان زیادی در رابطه با بررسی ترک ها صرف کند. دلیل این است که رؤیای هر صاحب خانه ای، خانه ی بدون ترک است.

    1 . مجموعه داده ها و پیشینه 

    مالک باید داده هایی مانند سال ساخت، کیفیت و مشخصات مصالح مورد استفاده، روش آجرچینی و جزییات اصلاحات و تغییرات اعمال شده را جمع آوری کند. لازم است مدارک و اسناد مربوط به خانه خود را حفظ کنید، زیرا این اسناد در رفع مشکلاتی که در آینده به وجود می آیند، کمک خواهند کرد.

    2 . بررسی رفتار ترک ها 

    رفتار ترک ها را با نظارت بر پیشرفت ترک و تعیین اینکه آیا ترک ها فعال هستند یا غیرفعال (ترک های منفعل) بررسی کنید. عرض یا طول ترک را با دستگاه اندازه گیری کنید. این دستگاه برای ترک های داخلی و خارجی استفاده می شود و ترک های باز و بسته را با دقت 1 میلی متر بررسی می کند. این دستگاه به شکل یک نوار شیشه ای با عرض 2 تا 3 سانتی متر و طول 10 تا 12 سانتیمتر است که برای اندازه گیری عرض ترک ها طراحی شده است.

    روش دیگر برای شناسایی راحت ترک، استفاده از کاغذ روغنی است. هر جا که ترک به آسانی قابل دیدن است کاغذ روغنی را با یک چسب معمولی در طول ترک بچسبانید و منتظر بمانید تا ترک گسترش یابد. اگر کاغذ روغنی پاره شود، می توان گفت که ترک فعال و در حال گسترش و نمی توان آن را نادیده گرفت.

    1 . نقص ها و عیوب موجود در رنگ، گچ و غیره را مشاهده کنید. همچنین، ترک های قسمت های اجری را بررسی کنید. ممکن است این ترک ها عمقی یا سطحی باشند. بعضی از ترک ها ممکن است در لایه رنگ و بعضی دیگر ممکن است در لایه گچی و یا فقط در یک اتفاق افتاده باشند ولی ترکی که در هر دو طرف مشاهده می شود، نیاز به اقدام فوری دارد. نقطه ی شروع و پایان را یادداشت کنید. ترک ها را بررسی کنید که آیا آن ها با باز کردن در و پنجره ارتباطی دارند یا خیر.

    2 . ترک های دیوار آجری را مشاهده کنید که آیا از روی پایه ی ستون شروع می شوند یا از روی DPC (عایق مقاوم در برابر رطوبت) عبور می کنند یا به طور مستقیم به سمت فونداسیون گسترش می یابند. ترک های فونداسیون به سختی قابل تعمیر هستند زیرا در زیر سطح زمین هستند و برای تعمیر آنها نیاز به کندن فونداسیون است که خود اقدامی خطرناک است.

    3 . علاوه بر این، هندسه، الگو، نوع، عرض و شکل ترک ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

    4 .  اثرات محیطی مانند رطوبت در ساختمان و در معرض آفتاب قرار گرفتن آن نیز از عوامل مهم است.

    تعمیر ترک دیوار

    شکل 2 . ترک در دیوار

    تعمیر ترک دیوار آجری 

    هدف اصلی از تعمیر ترک دیوار آجری، بازگرداندن ظاهر اصلی و مقاومت دیوار آجری است. در حقیقت، تعمیر دیوار ترک خورده احتمال آسیب بیشتر به ساختمان را به حداقل می رساند.

    تعمیر ترک دیوار (مطالعه موردی، ترک خاموش یا تعمیر ترک غیرفعال)

    تعمیر ترک های خاموش در دیوار با تراشیدن درزها و پر کردن با ملات که حاوی الیاف مصنوعی است، صورت می پذیرد. ترک های خاموش به عنوان ترک های غیرفعال شناخته می شوند. نام دیگر این ترک ها، ترک های منفعل است.

    تعمیر ترک دیوار (مطالعه موردی، تعمیر ترک های فعال)

    همواره به یاد داشته باشید زمانی که علت یک ترک فعال، تغییرات سریع حرارتی باشد؛ تعمیر ترک ها هیچ فایده ای ندارد زیرا بعد از مدتی دوباره اتفاق می افتند.

    (الف) تعمیر ترک دیوار آجری (ترک با عرض کمتر از 2 میلی متر) :

    اگر عرض ترک ها کمتر از 2 میلی متر باشد، تعمیر ترک با استفاده از رنگ اسنوفیلا انجام می شود که هنگام خشک شدن در ترک افزایش حجم می دهد. کاربرد رنگ اسنوفیلا مشابه کاربرد بتونه برای کار نقاشی است.

    (ب) تعمیر ترک دیوار آجری (ترک با عرض بین 2 میلی متر و 5 میلی متر) :

    اگر عرض ترک ها بین 2 تا 5 میلی متر باشد، تعمیر ترک با تزریق دوغاب صورت می گیرد. از پمپ فشار برای تزریق مخلوط دوغاب با فشار 3 کیلوگرم بر سانتی متر مربع استفاده می شود.

    (پ) تعمیر ترک دیوار آجری (ترک با عرض بین 5 میلی متر و 10 میلی متر) :

    اگر عرض ترک ها بین 5 تا 10 میلی متر باشد، باید همه ی مصالح سست شده را خارج کنید و شیار ترک ها را به عرض 25 میلی متر و عمق 10 میلی متر برسانید. گچ را تا عرض 300 میلی متر از دو طرف ترک ها خارج کنید و شیار را با ملات و پلیمر به اندازه 10 درصد وزن سیمان پر کنید. بعد از اینکه ترک ها پر شدند، باید یک لوله با قطر 12 میلی متر تا عمق 30 تا 40 میلی متر در عمق ترک قرار داده شود و سپس از روش تزریق بالا برای تزریق ترک ها استفاده کنید.

    تمام مصالح سست را از ترک خارج کنید و گچ را تا بیشتر از 450 میلیمتر از هر دو طرف ترک ها بردارید. ترک ها را با ملات و پلیمر 10 درصد وزن سیمان پر کنید. علاوه بر این، از شبکه ای جوش شده متشکل از سیم فولادی گالوانیزه شده به ضخامت 3 میلی متر استفاده و آن را با مربعی به ابعاد 50 در 50 میلیمتر در هر دو طرف دیوار جوش دهید.

    از روش بخیه زدن ترک برای تعمیر ترک های دیوار که بیشتر از 1 میلی متر عرض دارند، استفاده کنید. از بسته ای M.S برای میلگردهایی با قطر 8 میلی متر در فاصله 600 میلی متر بعد از مته کردن سوراخ در دیوار استفاده کنید و با پیچ و مهره و واشر آنها را ببندید. بست ها را با دوغاب آبکی سیمان با نسبت 1 کیلوگرم سیمان، 0/1 کیلوگرم دوغاب اصلاح شده با پلیمر و به مقدار کافی آب تا دوغاب روانی حاصل شود، دوغاب ریزی کنید. دوغاب را با فشار 3 کیلوگرم بر سانتی متر مربع تزریق کنید.

    ترک گیر برای ترک های فعال 

    در امتداد خط ترک فعال از نوار  RCC یا ترک گیر استفاده کنید تا گسترش ترک متوقف و از تشکیل ترک های آینده جلوگیری شود. در شکل 3 یک نمونه از نحوه تعمیر ترک دیوار از نوع نوار RCC نشان داده شده است.

    تعمیر ترک دیوار، نوار RCC

    شکل 3 . تعمیر ترک دیوار، نوار RCC

    ترک گیر روی هر دو سطح در معرض دیوار قرار می گیرد. ضخامت ترک گیر باید برابر با یک سوم ضخامت دیوار باشد.

    انواع روش های متفاوت بخیه زدن جهت تعمیر ترک دیوار آجری

    روش بخیه زدن در مورد ترک های مورب پهن که به علت نشست فونداسیون رخ می دهند، استفاده می شود. اگر احتمال ترک خوردگی بیشتری وجود داشته باشد، تعمیر را با خارج کردن و تعویض تمام آجرهای ترک خورده انجام دهید. در شکل 4 یک نمونه نحوه تعمیر ترک دیوار با استفاده از روش بخیه زدن نشان داده شده است. آجرهای ترک خورده را خارج کنید و با بلوک های بخیه زنی RCC تعویض کنید. لایه های باقیمانده را با آجرهای معمولی با کیفیت تعویض کنید.

    تعمیر ترک دیوار

    شکل 4 . تعمیر ترک دیوار، روش بخیه زدن

    تعمیر ترک های جداساز در آجرچینی

    ترک هایی که باعث جداسازی می شوند، بین ستون و قسمت آجرچینی یا تیر و دیوار آجری؛ مشکلی بزرگ است. (شکل های 5 و 6)  ترک های جداساز در اتصالات اعضایی با دو جنس متفاوت، باید با پر کردن توسط ماده ای انعطاف پذیر مانند ترکیبات ماستیکی تعمیر شوند. شبکه ای توری و سیمی بر روی ترک جداساز نصب کنید و دوباره آن را گچ کاری کنید تا از ترک خوردگی بیشتر بین عضو RCC و قسمت آجری یا بین قسمت اجری و قاب چوبی جلوگیری شود.

    ترک در دیوار

    ترک در دیوار

    تعمیر ترک های گسترده در قسمت اجری

    ترک های گسترده در آجرکاری به علت نشست فونداسیون رخ می دهند. در چنین مواردی، قسمت اجری به اقداماتی فراتر از تعمیر یعنی جایگزینی نیاز دارد. یک سیستم تکیه گاهی برای دال در نظر بگیرید و بررسی کنید که آیا تمام بارها به سیستم تکیه گاهی شمع منتقل می شوند یا خیر. بخشی از قسمت اجری را خراب و سپس بازسازی کنید.

    همچنین می توانید از ترکیب ماستیکی برای پر کردن ترک ها در قسمت اجری استفاده کنید. علاوه بر این، از ترکیب قیری برای پر کردن ترک های نازک در قسمت اجری و هنگامی که بتن یا ملات مشکل نفوذ در عمق دارند، استفاده کنید. به طور خلاصه، سعی کنید، ترک های قسمت اجری را با ملات غنی از ماسه و سیمان پر نکنید.

    پیشنهاد مطالعه :  انواع مصالح ساختمانی مدرن و کاربردهای آن ‌ها

    منبع :

    ترجمه نوشتاری از سایت gharpedia.com با عنوان Investigation & Repairing of Cracks in Brickwork توسط عظیم مرادی، از مقالات تحلیلی ترجمه شده توسط گروه آموزشی 808

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۴
    ارسال دیدگاه جدید