با انواع‌ روش های تخریب ساختمان آشنا شوید

با انواع‌ روش های تخریب ساختمان آشنا شوید
در این پست می‌خوانید:
  • در این نوشتار تصمیم داریم شما همراهان همیشگی گروه مهندسی فراعمران را با انواع‌ روش های تخریب ساختمان آشنا سازیم، با ما همراه باشید.

    پیشنهاد مطالعه: نکات اجرایی در تخریب بناهای فرسوده سازمان نظام مهندسی

    تخریب توسط عوامل انسانی :

    این روش به ویژه برای استفاده در سایت های کوچک‌تر با فضای فشرده‌ای که در آن ماشین آلات بزرگ قابلیت مانور ندارند، مفید است. این روش برای حجم کم تخریب و در ساختمان های تا دو طبقه مقرون به صرفه است.

    روش های تخریب ساختمان

    شکل 1 – تخریب توسط عوامل انسانی

    روش فروپاشی عمدی :

    تخریب به شیوهٔ فروپاشی عمدی شامل برداشتن سیستماتیک یا تضعیف عناصر کلیدی سازه برای اعمال تخریب به سازه است.

    انواع روش های تخریب ساختمان

    شکل 2 – فروپاشی عمدی، از روش های تخریب ساختمان

    استفاده از نیروهای کاربردی کشیدن/هل دادن:

    در این روش ابتدا اجزای متصل به هم سازه جدا شوند. این عمل به بخش باقیمانده سازه امکان می دهد با استفاده از تجهیزات کشیدن/ هل دادن پایین کشیده شوند؛  تجهیزاتی مثل جک های مکانیکی جرثقیل، قرقره، بازو های فشاری و بلوک های قدرتی -مکانیکی. ممکن است تخریب به وسیله کشیدن/ هل دادن توسط یک بیل مکانیکی و سیم فولادی سنگین نیز انجام گیرد.

    استفاده از گوی خرد کننده:

    در مورد ساختمان های با ارتفاع بیش از 5 طبقه و بسته به موقعیت پروژه علاوه بر بیل های مکانیکی و بولدوزر، از گوی فولادی بهره می برند. استفاده از روش گوی تخریب کننده، نیازمند یک جرثقیل مجهز به گوی فولادی است.

    تخریب ساختمان با گوی فولادی

    شکل 3 – گوی فولادی خرد کننده

    استفاده از ماشین آلات تخریب بازو بلند:

    یکی دیگر از روش های تخریب ساختمان استفاده از ماشین آلات تخریب بازو بلند می باشد. در این روش با اضافه نمودن بازو های هیدرولیکی بلند که بدین منظور طراحی و ساخته شده است، سعی می شود علاوه بر کاهش خطرات احتمالی و استفاده از نیروی انسانی، خللی در زمان تخریب ایجاد نگردد.

    تخریب ساختمان با بیل مکانیکی

    شکل 4 – تخریب بوسیله ی ماشین تخریب بازو بلند

    استفاده از بازوی هیدرولیک بر روی بیل مکانیکی و تخریب تدریجی از بالا به پایین:

    در این روش یک یا چند ماشین تخریب شبیه به حفار عادی، مورد استفاده قرار می گیرند. بر روی این ماشین یک بازوی هیدرولیکی با یک خرد کننده یا چنگک سوار می شود تا کار در هم کوبیدن سازه را انجام دهند. در این روش، وجود فضای کاری مناسب، یک عنصر کلیدی محسوب می گردد.

    تخریب ساختمان از بالا به پایین

    شکل 5 – تخریب تدریجی از بالا به پایین

    استفاده از ماشین آلات و تجهیزات روبوتیک:

    ماشین آلات برش و در هم کوبنده ای که به شکلی خاص طراحی شده اند و در تخریب اجزای سازه ای کوچکتر مثل دیوارهای نازک، راه پله ها، کف ها، جان پناه ها، دیوار های برشی، دیوار های حائل که دید پشت آن امکان پذیر نیست، مخازن، سیلو ها، منابع هوایی، آزمایشگاه ها و… مورد استفاده قرار می گیرند.

    تخریب ساختمان با ربات

    شکل 6- تخریب به کمک ربات ها

    استفاده از روش برش اره ای:

    این روش زمانی مفید است که قصد انجام تغییر یا کار های اضافی در ساختمان را دارید، یعنی شرایطی که دقت از اهمیت زیادی برخوردار بوده و محدود کردن سر و صدا و لرزه، الزامی است.

    روش های تخریب ساختمان

    شکل 7 – برش اره ای، از روش های تخریب ساختمان

    استفاده از روش دریل کردن:

    در این روش با استفاده از تکنیک دریل کردن قطعات بتنی با مته های الماسه در فواصل مورد نیاز که بستگی به ضخامت بتن، عیار سیمان مصرفی در بتن، فواصل میلگرد ها در صورت مسلح بودن، موقعیت قطعه مورد نظر جهت برش، نوع ساخت قطعات بتنی و ابعاد قطعه ی مورد برش و…، اقدامات لازم صورت می پذیرد.

    روش های مختلف تخریب ساختمان

    شکل 8 – روش دریل کردن

    استفاده از روش برش و بلند کردن:

    برش و بلند کردن شامل برش اولیه ی سازه به اجرا یا قطعات جدای از هم و سپس بلند کردن قطعات به کمک جرثقیل و انتقال آن بر روی زمین برای تخریب یا انتقال به جای دیگر است.

    نحوه خراب کردن ساختمان

    شکل 9 – روش برش و بلند کردن

    تخریب ساختمان های بلند به روش برش و پایین آوردن:

    در سال های اخیر به دلیل قرار گرفتن اکثر ساختمان های بلند در مناطق پر تراکم شهری و عدم امکان تخریب با استفاده از مواد منفجره و یا گوی های مستقر بر روی جرثقیل های بزرگ روش برش و پایین آوردن ابداع گردید که با کمک جک های هیدرولیکی و برای پایین آوردن طبقه به طبقه ساختمان صورت می گیرد.

    اجزا جک هیدرولیکی

    شکل 10 – اجزا جک هیدرولیکی

    تخریب ساختمان با جک هیدرولیکی

    شکل 11 – تخریب با استفاده از جک های هیدرولیکی

    تخریب با انفجار (استفاده از مواد منفجره) :

    یکی دیگر از روش های تخریب ساختمان که متداول تر است، استفاده از مواد منفجره می باشد. در صورت بکارگیری این روش برای تخریب یک ساختمان، پیمانکار باید تخمین محیطی و خطرات ممکن در مورد اثر انفجار بر روی همسایگان محل انفجار را انجام دهد. شیوه های انفجار از داخل برای پایین آوردن سازه های بلند خیلی موثر است. در این شیوه ها از مواد منفجره خاصی جهت خراب کردن تکیه گاه های سازه استفاده می شود.

    تخریب ساختمان با مواد منفجره

    شکل 12 – استفاده از مواد منفجره

    تخریب دودکش ها و سازه های مشابه با کمک داربست و به روش دستی:

    در تخریب این نوع سازه ها روش های مختلفی وجود دارد و از ابزار های گوناگونی استفاده می شود. ابزاری مانند: دستگاه برش، آهن بر، مته، دستگاه فرز، چکش بادی، سیستم های هیدرولیکی، سیستم های پنوماتیکی و … که باعث شکستن بخش های خاصی از سازه جهت تضعیف آن ناحیه می گردد.

    تخریب دودکش

    شکل 13 – تخریب دودکش ها

    تخریب سازه های بتنی پیش تنیده:

    مهم ترین جنبه تخریب یک سازه بتنی از پیش تنیده هنگام عملیات نقشه برداری رخ می دهد. در طول نقشه برداری، پیمانکار واجد شرایط باید تعیین گردد تا قطعات پیش تنیده شده بتنی را بشناسد و قادر به جدا کردن آن ها با کمترین هزینه و خسارت باشد.

    تخریب ساختمان بتنی پیش تنیده

    شکل 14 – تخریب سازه های بتنی پیش تنیده

    منبع:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید