آشنایی با دال آهکی و بررسی مزایا و معایب آن

آشنایی با دال آهکی و بررسی مزایا و معایب آن
در این پست می‌خوانید:
  • سال ها طول می کشد تا سنگ آهک در زیر آب های عمیق شکل بگیرد. از دال آهکی در سطح گسترده ای برای اهداف مختلف در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. از این دال می توان برای طراحی داخلی یا خارجی استفاده کرد. دال های آهکی بیشتر در ساخت خانه ها استفاده می شوند. از دال های آهکی در طراحی به عنوان کاشی های کف، اجر یا کاشی دیوارها و در مواردی به عنوان تجهیزات خانه استفاده می شود. این دال ها از نوعی کربنات کلسیم به نام کلسیت ساخته می شوند. در حقیقت کریستاله شدن کربنات کلسیم منجر به تولید این ماده می شود.

    سطح صاف و ظاهر نرم سنگ آهک سبب محبوبیت آن در ساختمان سازی شده است. سنگ آهک علاوه بر اینکه ظاهر خوبی دارد، از اهمیت تاریخی هم برخوردار است. سنگ آهک بسیار بادوام است و باگذشت زمان مقاومت خود را به خوبی نشان می دهد. اعتقاد بر این است که رومی ها و یونانی ها حدود 2000 سال پیش مجسمه ها و خانه های بسیاری از سنگ آهک ساخته اند. حتی اهرام ثلاثه معروف مصر و شهری که این اهرام در آن قرار گرفته اند یعنی جیزه، از سنگ آهک ساخته شده اند. در شکل 1 نمونه ای از دال های آهکی نشان داده شده است.

    دال آهکی

    شکل 1 . دال آهکی

    مزایای دال های آهکی

    دلیل محبوبیت دال های آهکی نزد مالکان، خریداران و طراحان داخلی را می توان قابلیت تطابق آن با ظاهر هر منطقه دانست. دال آهکی زیبایی هر دو سبک مدرن و سنتی را کامل می کند. دال های آهکی، رنگ، بافت و الگوهای متنوعی دارند. دال آهکی را می توان در شکل های مختلفی استفاده کرد. این دال ها در کف و برای دیوارها ظاهر مطلوبی دارند. علاوه بر این موارد، نگهداری از دال آهکی بسیار آسان است و به هیچ وجه پرهزینه نیست. دال های آهکی را می توان به دلیل دوام بسیار بالای آنها، یک سرمایه گذاری بلند مدت دانست. در شکل 2 نمونه ای از دال های آهکی نشان داده شده است.

    با اینکه سنگ آهک نرم تر از سایر سنگ های طبیعی همچون گرانیت است اما مقاومت کافی را برای کف سازی و کاشی کاری دارد. سنگ آهک در مقایسه با سایر سنگ های طبیعی به نگهداری بسیار کمتری نیاز دارد. تمیز کردن سطح سنگ آهک به سادگی کشیدن یک دستمال مرطوب روی سطح آن است.

    دال های آهکی

    شکل 2 . دال آهکی

    معایب دال های آهکی

    علیرغم مزایای ذکر شده، استفاده از دال های آهکی با معایبی نیز همراه است. سنگ آهک بسیار گران است. نصب آن بسیار مشکل است. در نتیجه این دال ها باید توسط افراد حرفه ای که تجربه زیادی در این زمینه دارند، نصب شوند. نصب این دال ها بسته به پیچیدگی کار و سایز دال ممکن است بسیار هزینه بر باشد. به دلیل اینکه سنگ آهک از سنگ های طبیعی سنگین تر است، می توان کار کردن با آن را دشوار دانست. با وجود همه این معایب، دال های آهکی به دلایل گفته شده در بالا این ارزش را دارد که مورد استفاده قرار گیرد.

    پیشنهاد مطالعه : با دال وافل و مزایا و معایب آن آشنا شوید

    منبع :

    ترجمه نوشتاری از سایت civilengineersforum.com توسط بهاره بهرامی، از مقالات تحلیلی ترجمه شده توسط گروه آموزشی 808

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید