ضوابط و شرایط نگهداری سیمان فله ای و پاکتی

ضوابط و شرایط نگهداری سیمان فله ای و پاکتی
در این پست می‌خوانید:
  • از آنجا که انبار کردن سیمان امری بسیار مهم و حساس است باید نکات خاصی را در انبار کردن آن مد نظر قرار داد. در این مطلب به شرایط نگهداری سیمان پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

    سیمان به دو صورت فله و پاکتی به فروش می رسد. در هر دو حال مشخصات انواع سیمان به صورت برچسب روی محموله درج می گردد. بارگیری، حمل و تخلیه انواع سیمان باید با دقت صورت گیرد و از اثر باران و رطوبت بر آنها جلوگیری شود. ظروف حمل سیمان فله (بونکرها) باید پس از تخلیه تمیز شوند تا برای محموله بعدی ایجاد آلودگی نکنند. برچسب مشخصات سیمان باید روی سیلوی سیمان در کارگاه چسبانده شود.

    پیشنهاد مطالعه: انواع مصالح ساختمانی مدرن و کاربردهای آن ‌ها

    نگهداری سیمان

    شکل 1 – نحوه انبار کردن و نگهداری سیمان در انبارهای بزرگ

    محافظت سیمان از رطوبت

    انبار کردن سیمان امری بسیار مهم و حساس است و از این رو رعایت نکات خاصی در انبار کردن سیمان در کارخانه قبل از فروش و در کارگاه ها قبل از مصرف ضرورت دارد. رطوبت عامل خطرناکی برای سیمان است و باید سیمان را در برابر آن حفاظت نمود. رطوبت موجود در هوا به تدریج باعث گرفتن سیمان و تولید کلوخه می شود و گاهی اوقات کلوخه ها به حدی سخت می شوند که نمی توان آنها را با فشار انگشتان خرد کرد. سیمان حاوی این کلوخه های سخت شده را نمی توان برای کارهای ساختمانی به مصرف رساند، زیرا علاوه بر دیرگیر شدن سبب کاهش مقاومت بتن و ملات نیز می شوند.

    ضوابط انبار کردن سیمان

    در کارگاه هایی که کارهای پراکنده دارند و مقادیر کم سیمان در نقاط مختلف مورد نیاز است، کیسه های سیمان اجباراً باید در فضای باز انبار شوند. در این صورت کف محلی که سیمان روی آن چیده می شود، باید خشک و دست کم 10 سانتی متر از اطراف خود بالاتر باشد. استفاده از تخته و آجر برای بالا آوردن بستر و ورقه های پلاستیکی برای خشک نگه داشتن کف، مفید است. کیسه های چیده شده بر روی هم باید مطابق شکل 2 با روکش برزنتی یا پلاستیکی پوشیده شده و لبه های پوشش به اندازه کافی هم پوشانی داشته باشند و در بالا و اطراف، اجسام سنگینی مانند آجر یا سنگ روی آن ها قرار داده شود. در هر حال نگهداری سیمان به این ترتیب نباید برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.

    در کارهای بزرگتر که قرار است سیمان پاکتی مصرف شود، کیسه های سیمان باید در انبارهای مخصوصی نگهداری شوند. سقف، دیوار و کف انبار باید کاملاً نم بندی شده و کیسه های سیمان به فاصله دست کم 30 سانتی متر از دیوار چیده شوند. حداکثر ارتفاع کیسه ها 1/5 متر و پهنای ردیف کیسه های چیده شده پهلوی هم 3 متر است.

    نگهداری سیمان در فضای باز

    شکل 2 – نحوه نگهداری سیمان در فضای باز کارگاهی

    انبار کردن کیسه ها باید به نحوی باشد که دستیابی به هر محموله برای مصرف و بازرسی یا آزمایش آسان باشد. کیسه هایی که زودتر وارد انبار شده اند، باید زودتر از بقیه به مصرف برسند. درهای انبار به ویژه در نقاط مرطوب باید به نحو مناسبی بسته شده و بسته بماند، چیدن کیسه ها نزدیک به هم و پوشاندن آنها با ورقه های پلاستیکی نیز اقدام مفیدی است. در شکل 3 نحوه انبار کردن سیمان در فضای بسته نشان داده شده است.

    نگهداری سیمان در فضای بسته

    شکل 3 – نحوه انبار کردن سیمان در فضای بسته

    نگهداری سیمان فله فقط در سیلو مجاز است، هنگام تغییر نوع سیمان، سیلوها باید کاملاً تمیز شوند. نگهداری و ذخیره سیمان در نقاطی که رطوبت نسبی هوا از %90 بیشتر باشد، نباید در کیسه بیش از 6 هفته و در سیلوهای مناسب از 3 ماه تجاوز کند، در صورت تجاوز از مهلت های یاد شده، سیمان باید قبل از مصرف آزمایش شود. سیمانی که برای مدت زیادی انبار شود، ممکن است به صورت کلوخه های فشرده در آید. این گونه سیمان را می توان با غلتاندن کیسه ها روی کف اصلاح نمود. چنانچه با یک بار غلتاندن کلوخه ها باز شود، سیمان قابل مصرف است وگرنه باید آزمایش های مقاومت استاندارد یا آزمایش افت ناشی از گرما دادن (افت سرخ شدن) به منظور اطمینان از مرغوبیت سیمان انجام شود. چنانچه سیمانی مورد آزمایش قرار گیرد و ویژگی های آن مطابق استاندارد نباشد، دستگاه نظارت حق دارد مصرف آن را ممنوع و خروج آن را از کارگاه خواستار شود.

    برای نگهداری انواع و مارک های مختلف سیمان (بر پایه نام کارخانه سازنده) باید محل های جداگانه ای را در نظر گرفت. روی کیسه های سیمان باید مشحصات آن، مانند نوع سیمان، مارک کارخانه سازنده و تاریخ بسته بندی و غیره چاپ شود. در موقع حمل و نقل سیمان، باید برای جلوگیری از پخش گرد آن در هوا مقررات ایمنی ویژه ای را به مرحله اجرا گذاشت و به ویژه برای پیشگیری از ورود آن به دستگاه تنفسی، باید در محل هایی که در آنجا سیمان حمل و نقل و انبار می شود، دستگاه های تهویه تعبیه نمود. به طور کلی در حمل و نقل و انبار کردن سیمان، رعایت استاندارد شماره 2761 ایران، با عنوان ”استاندارد آیین کاربرد، حفاظت و انبار کردن سیمان در کارگاه های ساختمانی“ الزامی است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید