7915
شناسه خبر: 7915
بازدید: 2

در این نوشتار تصمیم داریم به اختصار به بررسی مدل چند هسته ای شهر بپردازیم. مدل چند هسته یک مدل اقتصادی است که توسط هریس و ادوارد اولمن در سال 1945 ارائه شده است. با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی سیستم های حمل و نقل هوشمند و مزایای آن ها

مدل چند هسته ، طرح یک شهر را توصیف می کند که بر اساس شهر شیکاگو تعریف شده است. مدل های دیگری برای شهرهای مدرن پیچیده تر توسط نظریه پردازان دیگر ارایه شده است.

مدل چند هسته

هر هسته به عنوان یک نقطه رشد عمل می کند. رشد تا زمانی که همه آنها در یک منطقه بزرگ شهری ادغام شوند در خارج از هر هسته رخ می دهد. بدین معنی که اگر یک شهر با یک حوزه مرکزی تجاری (مرکز شهر) به وجود آمده باشد، همان شهر نیز مناطق مرکزی تجاری کوچکتری (Central Business District) را در حومه خود توسعه می دهد. اگر سایر CBD ها در حومه شهر توسعه یابند، در اطراف مناطق مسکونی قرار خواهند گرفت، بدین طریق مسافت سفر به حومه شهر کوتاه تر می شود.

دلایل شکل گیری مدل چند هسته

هریس و اولمن استدلال کردند که شهرها تک هسته ای رشد نمی کنند بلکه چندین هسته جداگانه با هم رشد می کنند. هر هسته مانند یک نقطه رشد عمل می کند. این نظریه بر اساس این ایده شکل گرفت که مردم به علت افزایش استفاده از ماشین، جابه جایی های بیشتری داشته اند. این افزایش جابه جایی به تخصص مراکز منطقه ای اجازه می دهد. تعداد هسته هایی که در آن شهر گسترش می یابد به عوامل موقعیتی و همچنین عوامل تاریخی وابسته است.

تأثیر در صنعت

با توسعه هسته های چندگانه، انواع خاصی از حمل و نقل مانند فرودگاه ها ایجاد می شود. هسته ها به صنایع کمک می کنند تا هزینه های حمل و نقل کالا های خود را کاهش دهند. این مراکز حمل و نقل دارای اثرات منفی هستند. از اثرات منفی آنها می توان به آلودگی صوتی و کاهش ارزش زمین اشاره کرد. هتل ها نیز در اطراف فرودگاه ها ساخته شده اند، زیرا افرادی که مسافرند می خواهند در نزدیکی محل حمل و نقل خود باشند.

محل هر کلاس مسکونی

کلاس پایین : مناطق مسکونی کلاس پایین که تمایل به شغل غیر حرفه ای دارند به کارهای تولیدی (کارخانه ای) نزدیک ترند. آن ها همچنین تمایل به دستمزد کم دارند که به نوبه خود منجر به یک مسکن کلاس پایین می شود.

کلاس متوسط : مناطق مسکونی کلاس متوسط ​​معمولا نزدیک به CBD ها هستند. مراکز شهر دارای فضا و امکانات بیشتری برای گسترش حمایت مردم از مشاغل متوسط است. افراد ساکن در مناطق با کلاس متوسط کارهایی که نیازمند مهارت خاصی است را انجام می دهند.

کلاس بالا : مناطق مسکونی کلاس بالا در حومه منطقه مسکونی کلاس متوسط ​​طبقه بندی می شوند. این منطقه همچنین به منطقه تجاری ختم می شود. شغل هایی که مردم در این منطقه انجام می دهند معمولا کارگر ماهر با درآمد بالا هستند.

منبع :

ترجمه مقاله ای از سایت www.aboutcivil.org با عنوان Multiple Nuclei Model in Urban and Regional Planning توسط مجید غواصیه

نویسنده

مجید غواصیه
فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه شیراز هستم. موضوعات مورد علاقه من راه سازی، حمل و نقل، مهندسی ترافیک و مسائل مربوط به محیط زیست می باشد.

مشاوره از طریق واتساپ