انواع دال های بتنی در پروژه های عمرانی

انواع دال های بتنی در پروژه های عمرانی
در این پست می‌خوانید:
  • در این نوشتار به معرفی انواع دال های بتنی در پروژه های عمرانی می پردازیم. استفاده از برخی از این دال ها دیگر منسوخ شده است و از برخی از آنها نیز هنوز به صورت رایج استفاده می شود.

    1 . دال مسطح (Flat Slab)

    دال مسطح، یک دال بتنی تقویت شده است که مستقیماً توسط ستون یا کلاهک بتنی پشتیبانی می شود. دال مسطح فاقد تیر است. این دال ها توسط ستون ها پشتیبانی می شوند. بارها به طور مستقیم به ستون منتقل می شوند. در این نوع ساخت و ساز، یک سقف صاف و مسطح به دست می آید و به این ترتیب از دیدگاه معماری ظاهر مطلوبی حاصل می شود. سقف ساده، نور را بهتر بازتاب می دهد و در هنگام آتش سوزی نسبت به دالهای تیر دار معمولی کمتر آسیب پذیر است. ساخت دال مسطح آسان تر است و کمتر نیاز به قالب بندی دارد. ضخامت دال تخت حداقل 8 اینچ یا 0/2 متر است. این نوع دال از انواع دال های بتنی به شمار می آید.

    انواع دال

    شکل 1 . دال مسطح از انواع دال

    مزایا دال مسطح

    1 . هنگامی که نیازی به یک سقف کاذب عمیق وجود نداشته باشد، این نوع دال ارتفاع بین دو طبقه را به حداقل می رساند، همچنین ارتفاع ساختمان را نیز کاهش می دهد.

    2 . آبپاش خودکار آسان تر نصب می شود.

    3 . زمان کمتری برای ساخت صرف می شود.

    4 . باعث افزایش مقاومت برشی بتن می شود.

    5 . می توان با کاهش فاصله دقیق و مؤثر، گشتاور خمشی را در دال کاهش داد.

    معایب دال مسطح

    1 . در مجموعه ی صفحات مسطح، امکان در نظر گرفتن فاصله زیاد بین دو تکیه گاه تیر وجود ندارد.

    2 . برای پشتیبانی از پارتیشن های شکننده مناسب نیست.

    3 . ضخامت بیشتر دال.

    انواع دال مسطح

    چهار نوع دال بتنی (مسطح) وجود دارد:

    1 . دال فاقد کتیبه سرستون و ستون بدون کلاهک.

    2 . دال دارای کتیبه سرستون و ستون بدون سرستون.

    3 . دال فاقد کتیبه سرستون و ستون دارای کلاهک.

    4 . دال دارای کتیبه سرستون و ستون دارای کلاهک.

    انواع دال مسطح

    شکل 2 . انواع دال بتنی مسطح

    2 . دال های معمولی (Conventional Slab)

    مجموعه ای از دال ها که توسط تیرها و ستون ها پشتیبانی می شوند، دال معمولی نامیده می شود. در این نوع دال، ضخامت اندک است در حالی که ارتفاع تیر زیاد است و بار به تیرها و از آن ها به ستون ها منتقل می شود. این نوع دال نسبت به دال مسطح، نیاز به قالب بندی بیشتری دارد و از طرفی نیازی به فراهم کردن سرستون در دال های معمولی وجود ندارد. ضخامت دال معمولی 4 اینچ یا 10 سانتیمتر است. اگر این نوع دال بارهای سنگین ناپیوسته مانند بار موتورخانه ها و کامیون های حمل زباله را تحمل می کند، ضخامت بیشتر 5 تا 6 اینچ توصیه می شود. این دال ها به طور معمول به شکل مربعی به ضلع 4 متر می باشند. میلگردهای تقویتی در دال های معمولی تعبیه می شوند و میلگردهایی که به صورت افقی قرار می گیرند، میلگردهای تقویت کننده اصلی و میلگردهایی که به صورت عمودی قرار می گیرند، میلگردهای تقسیم نامیده می شوند. این نوع دال ها در ساخت سقف ساختمان های چند طبقه مورد استفاده قرار می گیرند. دال های معمولی بر اساس طول و عرض به دو نوع تقسیم می شوند :

    1 . دال های یک طرفه

    2 . دال های دو طرفه

    دال معمولی

    شکل 3 . مقایسه دال معمولی و دال مسطح

    در ادامه به اختصار به معرفی دال های یک طرفه و دو طرفه می پردازیم :

    1 . دال یک طرفه

    دال یک طرفه، دالی است که توسط تیرهایی تعبیه شده در دو سمت مخالف، برای تحمل بار در امتداد یک جهت پشتیبانی می شود. در این نوع دال ها، نسبت ضلع بلند (L) به ضلع کوتاه (b) برابر یا بیشتر از 2 است. از آنجا که این دال در یک جهت و در جهت ضلع کوتاه تر خم می شود آن را دال یک طرفه می نامیم. با این حال آرماتوری که پیشتر آرماتور تقسیم نامیده شد، در طول ضلع بلندتر و بالای آرماتور اصلی و برای توزیع یکنواخت بار و مقاومت در برابر درجه حرارت و تنش خستگی استفاده می شود.

    معمولاً طول دال 4 متر است؛ اما در یک دال یک طرفه طول یک سمت 4 متر و طول سمت دیگر بیش از 4 متر است. در دال یک طرفه آرماتور اصلی دال در ضلع کوتاه تر و آرماتور تقسیم در امتداد ضلع طولانی تر تعبیه می شود. آرماتورهای توزیعی به منظور جلوگیری از تشکیل و تمرکز تنش، اندکی خمیده اند.

    2 . دال دو طرفه

    دال دو طرفه، دالی است که توسط تیرهایی در هر چهار طرف پشتیبانی می شود و بارها توسط این تیرها در هر دو جهت انتقال داده می شوند. در دو طرف دال، نسبت ضلع بزرگتر (L) به ضلع کوتاه تر (b) کمتر از 2 است. دال ها احتمالاً در طول هر دو ضلع خم می شوند. بار در هر دو جهت به چهار لبه نگهدارنده منتقل می شود و از این رو آرماتورهای تقسیم در هر دو جهت تعبیه می شوند.

    طول و عرض این نوع دال بیش از 4 متر است؛ بنابراین آرماتورهای تقسیم برای جلوگیری از تشکیل تنش در هر دو انتها تعبیه می شوند. این نوع از دال ها در ساخت سقف ساختمان های چند طبقه استفاده می شوند.

    3 . دال تیرچه دار با هسته توخالی (Hollow core ribbed Slab or Hollow core slab)

    دال های تیرچه دار با هسته توخالی به دلیل حفره هایی که در آنها وجود دارد به این نام شناخته می شوند. هسته ها می توانند به عنوان مجراهای کمکی عمل کنند و به طور قابل توجهی وزن دال را کاهش دهند و بازده سازه ای را افزایش دهند. هسته ها همچنین در کاهش میزان مواد مورد استفاده مؤثر واقع می شوند. این واحدها معمولاً با عرض استاندارد 1200 میلیمتر و ضخامت 110 تا 400 میلیمتر در دسترس قرار دارند.

    در مورد طول واحدها آزادی کامل وجود دارد. این نوع دال ها در مواردی که ساخت و ساز باید سریع انجام شود، کاربرد دارند و دال های پیش ساخته و آماده استفاده هستند. دال های توخالی دارای چهار تا شش هسته هستند که از آنها عبور می کنند، هدف اصلی هسته ها کاهش وزن و مقدار مواد مورد استفاده ضمن حفظ استحکام است. به منظور استحکام بیشتر، دال ها با میله های فولادی با ضخامت 12 میلیمتر تقویت می شوند.

    دال های توخالی با استفاده از جرثقیل بین تیرها قرار می گیرند. شکاف بین دال با شمشه هایی پر می شود. شمشه یک ماده بتنی با ضخامت 20 میلیمتر است که در آن از تراشه های کوچک (سنگ های شکسته ی کوچک) به صورت دانه های کلوخه ای استفاده می شود.

    دال های تیرچه دار با هسته تو خالی دارای قابلیت تحمل بار عالی هستند و ظرفیت اعمال بار 2/5 کیلو نیوتون بر متر مربع را در طول 16 متری دارا می باشند و برای استفاده در ساختمان های اداری، فروشگاه ها و پارک ها مناسب است. این دال ها بسته به نیاز با استفاده از شمشه یا بدون آن نصب می شوند. دال ها به همراه یک زیرسازی صاف پیش ساخته نصب می شوند. در پارکینگ ها و دیگر سازه های باز، زیرسازی های پیش ساخته، یک راه حل رایگان و پایدار ارائه می دهند.

    دال تیرچه دار با هسته توخالی

    شکل 4 . دال تیرچه دار با هسته توخالی از انواع دال

    مزایا دال تیرچه دار با هسته توخالی

    1 . استفاده از دال های تیرچه دار با هسته تو خالی نه تنها هزینه های ساخت و ساز را کاهش می دهد بلکه باعث کاهش وزن کل سازه می شود.

    2 . دال تیرچه دار با هسته تو خالی به علت ضخامت آن مزایای دیگری مانند مقاومت در برابر آتش و عایق صدا بودن را دارد.

    3 . نیازی به حفاری در دال ها برای برق کاری و لوله کشی وجود ندارد.

    4 . نصب آسان و نیاز به کار کمتری دارد.

    5 . ساخت آن سریع است.

    6 . برای تقویت آن ها، قالب بندی اضافه و یا ماشین آلات خاص ساخت و ساز لازم نیست.

    معایب دال تیرچه دار با هسته توخالی

    1 . دال های تیرچه دار با هسته تو خالی اگر به درستی حمل نشوند ممکن است آسیب ببینند.

    2 . ایجاد اتصال مناسب بین زیرسازی و دال دشوار است.

    3 . برای بلند کردن و جابجایی آنها تجهیزات خاصی نیاز است.

    4 . برای فضاهای کوچک مناسب نیست.

    5 . تعمیر و تقویت آنها مشکل است.

    4 . دال های با دوام (Hardy Slab)

    این نوع دال در محل هایی استفاده می شود که در آن درجه حرارت بسیار بالا است. به منظور مقاومت بیشتر این نوع دال ها در برابر درجه حرارت بالا، ضخامت دال را افزایش می دهند. برای جلوگیری از ورود گرمایی که از دیوارها منتقل می شود از آجرهای مخصوصی که دارای ترموکول هستند استفاده می شود. ترموکول بهترین جاذب نور خورشید است.

    این نوع دال ها به طور کلی در دبی و چین دیده می شوند. این دال به وسیله ی آجرهای مقاوم ساخته می شود. آجر مقاوم آجرهایی تو خالی هستند که از بتن ساخته می شوند. از بلوک های تو خالی برای پر کردن فضایی به اندازه ی ضخامت دال ها استفاده می شود که مقدار بتن استفاده شده را کاهش می دهد و از اینرو وزن آن کاهش می یابد. این نوع دال در مقایسه با دال معمولی دارای ضخامت بیشتری است. ضخامت دال با دوام 0/27 متر است. روش نصب این دال متفاوت با دال معمولی است و به تفصیل در ادامه توضیح داده می شود. این نوع دال، از انواع دال بتنی است. ابعاد آجرهای با دوام 40 در 20 در 20 سانتی متر می باشد. دال های مقاوم نیز به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند.

    دال با دوام

    شکل 5 . دال با دوام از انواع دال

    بلوک با دوام

    شکل 6 . بلوک با دوام برای استفاده در دال با دوام

    طریقه ی نصب این نوع دال به شرح زیر است :

    1 . قالب بندی انجام شده و سپس تخته بندی اجرا می شود.

    2 . بلوک های مقاوم روی تخته ها با فاصله یک آجر و بر همه ی قسمت های آن قرار می گیرند.

    3 . شکاف بین آجرها شیار نامیده می شود. تقویت به صورت تعبیه یک تیر در این شیارها انجام می شود.

    4 . پس از تشکیل شیارها، شبکه ی فولادی مسطح بر روی کل محوطه دال ها و روی شیارها قرار می گیرد.

    5 . نهایتاً عملیات بتن ریزی بر روی دال ها انجام می شود.

    مزایا دال با دوام

    1 . کاهش وزن دال با کاهش مقدار بتن مورد استفاده در زیر محور خنثی (تار خنثی).

    2 . سهولت در ساخت و ساز، خصوصاً هنگامی که همه ی تیرها توکار هستند.

    3 . مناسب برای دهانه های 5 متر با بار متوسط در بیمارستان ها، ساختمان های اداری و مسکونی.

    4 . عایق بهینه ی صدا و گرما.

    معایب دال با دوام

    1 . در صورت بی احتیاطی، واحدهای آجرهای تو خالی ممکن است در حین حمل و نقل آسیب ببینند.

    2 . برای فضاهای کوچک مناسب نیستند.

    3 . تعمیر و تقویت آنها مشکل است.

    5 . دال مجوف (Waffle Slab)

    دال مجوف یک سقف با بتن تقویت شده است که حاوی شبکه های مربعی با وجوه عمیق است. این نوع دال به طور عمده در ورودی هتل ها، مراکز خرید و رستوران ها به منظور خلق نمایی مطلوب و همچنین نصب روشنایی مصنوعی استفاده می شود.

    هنگامی که قالب ها برداشته می شوند، سوراخ ها و حفره هایی در دال مشاهده می کنیم. ابتدا باکس ها (PVC) بر روی تخته ها قرار داده می شوند و سپس تقویت کننده ها بین باکس ها و شبکه ی فولادی روی آن قرار داده می شود و سپس بتن ریزی انجام می شود. پس از گیرش بتن، قالب برداشته می شود اما پوشش PVC برداشته نمی شود. این کار سوراخ های تو خالی را در این نوع دال ها ایجاد می کند که از یک سمت بسته اند. دال تخت مجوف بتنی اغلب برای ساختمان های صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که دال تخت مجوف چوبی و فلزی در بسیاری از سایت های ساختمانی دیگر استفاده می شود.

    دال مجوف

    شکل 7 . دال مجوف از انواع دال

    موارد استفاده دال مجوف

    دال تخت مجوف نوعی دال با سوراخ هایی در زیر آن است که ظاهری مانند قالب به آن می دهد. آنها معمولاً در محل هایی استفاده می شوند که فضای بزرگ مورد نیاز است (ازجمله سالن های کنفرانس و سالن های سینما) و هدف از استفاده از آنها حذف ستون های بیش از حد است. بدین ترتیب دال های ضخیم که بین تیر های عریض (برای جلوگیری از ایجاد برآمدگی و فرو رفتگی به دلایل زیبایی شناختی) قرار داده می شوند مورد نیاز هستند. هدف اصلی استفاده از این تکنولوژی پایداری آن در برابر ترک است. همچنین دال های مجوف نسبت به دال های بتنی معمولی بار بیشتری را تحمل می کنند.

    انواع دال های تخت مجوف

    این نوع دال ها بسته به نوع باکس (PVC) به انواع مختلفی تقسیم می شوند که برخی از آنها عبارت اند از :

    1 . سیستم های دارای باکس های مثلثی

    2 . دال های دارای باکس مربعی

    مزایا دال مجوف

    1 . دال تخت مجوف قادر به تحمل بار بیشتری است و دهانه های طولانی تری نسبت به دال های تخت دارند، زیرا این سیستم ها وزن کمتری دارند.

    2 . دال تخت مجوف می تواند هم در سقف و هم در کف استفاده شود.

    3 . برای دهانه 7 تا 16 متر مناسب هستند و در صورت استفاده از بتن پس تنیده، استفاده از آنها در دهانه های بزرگ تر نیز امکان پذیر است.

    4 . این سیستم ها سبک وزن هستند و از این رو صرفه جویی قابل ملاحظه ای در قالب بندی اولیه صورت می گیرد، زیرا قالب بندی سبک مدنظر است.

    معایب دال مجوف

    1 . دال تخت مجوف در پروژه های ساختمانی معمول استفاده نمی شود.

    2 . قالب بندی قطعات پیش ساخته بسیار پر هزینه است و از اینرو تنها زمانی مقرون به صرفه است که کاربرد آنها در مقیاس وسیع مدنظر باشد.

    3 . ساخت و ساز این نوع دال ها نیاز به نظارت جدی و نیروی کار ماهر دارد.

    6 . دال های گنبدی (Dome Slab)

    این نوع دال به طور کلی در معابد، مساجد، کاخ ها و غیره کاربرد دارد. دال گنبدی روی دال های معمولی ساخته می شوند. ضخامت دال گنبدی 0/15 متر است. گنبدها شکل نیمه دایره ای دارند و تخته بندی روی دال های معمولی به صورت گنبدی شکل انجام می شود و سپس بتن ریزی انجام شده و در نتیجه گنبد تشکیل می شود. این دال یکی از انواع مختلف دال بتنی است.

    سقف گنبدی

    شکل 8 . دال گنبدی از انواع دال

    7 . دال های شیب دار سقف (Pitch Roof Slab)

    این دال یک دال شیب دار است که عموماً در استراحت گاه ها برای ایجاد یک منظره طبیعی استفاده می شود. در مقایسه با مصالح معمول ساخت سقف، ورق های کاشی مورد استفاده در این نوع دال ها، بسیار سبک وزن هستند. این کاهش وزن سبب کاهش مصرف چوب یا فولاد در سازه ها می شود که خود صرفه جویی قابل توجه در هزینه ها را به دنبال دارد. این ورق های سفالی مخصوص در هر پروژه ساخته می شوند و موجب صرفه جویی در هزینه های اجرایی و کاهش ضایعات می شوند. ضخامت دال بسته به کاشی های مورد استفاده ممکن است 2 تا 8 اینچ باشد. این دال یکی از انواع دال های بتنی است.

    پیشنهاد مطالعه : آشنایی با سقف کم شیب و ملاحظات طراحی آن

    دال شیب دار سقف

    شکل 9 . دال شیب دار سقف از انواع دال

    مزایا دال های شیب دار سقف

    1 . آب باران را بهتر خارج می کند.

    2 . یک فضای داخلی و یا یک اتاق در زیر آن تشکیل می شود.

    3 . احتمال چکه کردن آن کمتر است.

    4 . شیروانی حاصل یک شیروانی استاندارد است و مصالح مورد استفاده در آن ارزان تر هستند.

    معایب دال های شیب دار سقف

    1 . این نوع دال ها برای دهانه های طولانی توصیه نمی شوند.

    2 . تعمیرات لوله کشی یا سیم کشی برق روی دال دشوار است.

    8 . دال دارای قوس (Slab with Arches)

    این دال معمولاً در ساخت پل ها استفاده می شود. دو نوع بار بر پل ها وارد می شود، بار ناشی از حرکت وسایل نقلیه و بار وارده توسط باد. این دال ها در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرند که لازم است بار باد منتقل شود. اگر انحنایی طولانی سر راه دال ها وجود داشته باشد، از این دال ها استفاده می شود. این دال ها از سقوط پل به علت بار شدید وارده توسط باد جلوگیری می کند. این نوع از دال ها در گذشته از سنگ یا آجر ساخته می شدند اما امروزه از بتن یا فولاد تقویت شده ساخته می شوند. این مواد جدید، ساخت پل های کمانی طولانی تر را ممکن می کنند. این دال یکی از انواع دال های بتنی است.

    دال قوس دار

    شکل 10 . دال دارای قوس از انواع دال

    9 . دال پس تنیده (Post Tension Slab)

    دالی که پس از ساخت، تنیده می شود دال پس تنیده نام دارد. آرماتورها برای مقاومت در برابر فشردگی تعبیه می شوند. در دال های پس تنیده، آرماتورها با تاندون های کابلی و فولادی جایگزین می شوند. پس تنیدگی موجب غلبه بر ضعف طبیعی بتن در برابر کشش و استفاده بهتر از مقاومت آن در برابر فشار می شود. این اصل به راحتی با نگهداشتن چندین کتاب در کنار هم با فشردن آنها به یکدیگر قابل درک است. با اعمال چنین فشاری می توان از وجود سفتی و قدرت مورد نیاز برای اطمینان از یکپارچگی آن اطمینان حاصل کرد. در سازه های بتنی، پس تنیدگی با قرار دادن تاندون ها و کابل های فولادی با کشش بالا در عضو قبل از بتن ریزی به دست می آید. وقتی بتن به مقاومت مورد نظر می رسد، تاندون ها توسط جک های هیدرولیکی مخصوصی کشیده می شوند و با استفاده از گیره های انتهایی طراحی شده مخصوص در انتهای هر تاندون در حالت کشش نگهداشته می شوند. این کار باعث ایجاد کشش در لبه ی سازه می شود که مقاومت بتن را در برابر تنش های کششی افزایش می دهد. اگر تاندون ها به شکل مناسبی به حالت منحنی در بیایند، علاوه بر فشار در دور تا دور، مجموعه ای مفید از نیروهای رو به بالا (نیروهای متعادل کننده بار) وارد خواهند شد که باعث خنثی سازی بارهای اعمال شده و مصونیت سازه از اثرات جاذبه می شود. این دال یکی از انواع دال های بتنی است و در حالت عادی فاصله بین میلگردها در دال هایی که پس تنیده نشده اند، 4 تا 6 اینچ است، در حالی که در دال های پس تنیده این فاصله بیش از 2 متر است.

    دال پس تنیده

    شکل 11 . دال پس تنیده از انواع دال

    مزایا دال پس تنیده

    1 . این امکان وجود دارد که بتوان دال ها و سایر بخش های سازه ای را نازک تر ساخت.

    2 . امکان ساخت دال در خاک های تراکم پذیر و نرم را فراهم می کند.

    3 . مانع گسترش ترک های ایجاد شده می شود.

    4 . دال های پس تنیده بهترین روش برای ساخت سازه های مقاوم تر با قیمت بهتر می باشند.

    5 . ترک انقباضی را کاهش می دهد یا از بین می برد، بنابراین هیچ گونه اتصالات اضافی نیاز نیست.

    6 . امکان طراحی دهانه های طولانی تر در عضوهای مرتفع مانند طبقه ها یا تیرها را فراهم می کند.

    معایب دال پس تنیده

    1 . دال پس تنیده تنها می تواند توسط متخصصان ماهر ساخته شود.

    2 . مشکل اصلی استفاده از آن این است که اگر در هنگام ساخت آن احتیاط نشود، ممکن است منجر به حوادث بعدی شود. در بسیاری مواقع کارگران سهل انگار، شکاف های تاندون و سیم کشی را پر نمی کنند. این شکاف باعث خوردگی سیم ها می شود که ممکن است ناگهان گسسته شوند و به طور غیر منتظره باعث سقوط شوند.

    10 . دال پیش تنیده (Pre Tension Slab)

    این دال که قبل از قرار دادن دال اصلی تنیده می شود، دال پیش تنیده نام دارد. این دال دارای خصوصیاتی مشابه دال پس تنیده است.

    11 . دال های دارای کابل های معلق (Cable Suspension Slab)

    اگر طول دهانه دال بسیار طولانی باشد، از این نوع دال استفاده می شود که توسط کابل هایی پشتیبانی می شوند. از جمله پروژه هایی که در آنها از این نوع دال استفاده شده است می توان به پل لندن و پل Howrah در هند اشاره کرد. معمولاً در ساخت خانه برای هر 4 متر از یک ستون استفاده می شود، درحالی که در این نوع دال برای هر 500 متر از یک ستون استفاده می شود. این نوع دال ها در محل هایی استفاده می شوند که طول دهانه ها بیشتر یا ساخت ستون ها سخت تر است.

    دال دارای کابل معلق

    شکل 12 . دال دارای کابل های معلق

    12 . دال سقف کوتاه (Low Roof Slab)

    دالی که در بالای درب ها برای تأمین فضایی با هدف ذخیره سازی قرار داده می شود سقف کوتاه نامیده می شود. این دال از همه طرف بسته و از یک طرف باز است. این دال در زیر دال اصلی و در بالای سطح آستانه درب قرار می گیرد. این نوع دال بتنی در خانه ها استفاده می شود.

    13 . دال پیش آمده (Projected slab)

    در این نوع دال یک طرف آن ثابت و طرف دیگر آزاد است. این نوع دال ها معمولاً در هتل ها و دانشگاه ها استفاده می شوند تا از این قسمت به عنوان بخش بارگیری یا تخلیه بار استفاده شود. این دال یکی از انواع دال بتنی است.

    14 . دال همکف / دال روی زمین (Grads Slab/ Slab on Grade)

    دالی که روی سطح زمین ایجاد می شود، دال همکف نامیده می شود. این نوع دال در کف زیر زمین استفاده می شود. دو نوع دال همکف به شرح زیر وجود دارد :

    1 . معمولاً پس از نصب تیرهای زیر ستون ها، ماسه به ارتفاع 0/15 متر ریخته می شود و پس از آن سطح شن و ماسه صاف می شود. سپس PCC تا ارتفاع ستون ها روی ماسه ریخته می شود. این یک راه مقرون به صرفه برای ساخت دال همکف است که به طور عمده در هند استفاده می شود.

    2 . در ساختمان های بلند پس از ساخت تیرهای زیر ستون، وجود احتمالی موریانه بین تیرها بررسی می شود و سپس ورق پلی اتیلن برای دور کردن موریانه ها در داخل دال تعبیه می شود و سپس نصب شبکه فولادی و بتن ریزی انجام می شود. این نوع دال نسبت به نوع قبلی هزینه ی بیشتری در بر داشته و نیاز به بتن بیشتری نیز دارد.

    انواع دال

    شکل 13 . دال روی زمین

    15 . دال مدفون (Sunken Slab)

    دالی که برای مخفی کردن لوله های فاضلاب در کف سرویس بهداشتی قرار داده می شود، دال مدفون نامیده می شود. از آنجا که لوله های آب در زیر کف پنهان می شوند، برای جلوگیری از نشت باید اقدامات لازم صورت گیرد. پس از کارگذاری لوله های فاضلاب در دال، دال با زغال سنگ یا قطعات شکسته ی آجر پر می شود.

    دو نوع دال مدفون وجود دارد:

    1 . دالی که زیر سطح نرمال کف در عمق 200 تا 300 میلیمتری نصب می شود و با قطعه های شکسته آجر پر می شود، دال مدفون نامیده می شود.

    2 . دالی که بالای سطح نرمال کف و در ارتفاع 200 تا 300 میلیمتری نصب می شود و با قطعه های شکسته آجر یا زغال سنگ پر می شود، دال مدفون نامیده میشود.

    16 . دال های متفرقه (Miscellaneous Slabs)

    1 . چاجا اتاق یا لافت (Room Chajja or Loft)

    این نوع چاجا (دال) در اتاق های نشیمن و آشپزخانه برای نگهداری لوازم منزل تعبیه می شود. اختلاف معمول بین دال بام کوتاه و چاجا، این است که دال بام کوتاه، لوازم خانه را پنهان می کند، در حالی که چاجا یا لافت این کار را نمی کند. لوازم خانه در معرض دید بوده و در فضای بالای درب جای داده می شوند. این دال یکی از انواع دال بتنی است.

    شکل

    2 . دال آشپزخانه (Kitchen Slab)

    این دال به عنوان سکوی آشپزخانه و برای قرار دادن اجاق گاز و سایر لوازم آشپزخانه استفاده می شود. عرض آن 0/5 متر و ضخامت آن 2 اینچ است.

    شکل

    3 . نعل درگاه (Lintels)

    دال های نعل درگاهی در داخل دیوار ساختمان و بالای درب ها و پنجره ها قرار می گیرند تا بار وارده از سمت بالا را مهار کنند. این دال ها دو نوع هستند. یکی نعل درگاه پیش ساخته که در کارخانه ها تولید می شوند و دیگری نعل درگاه درجا که در محل ساخته می شود. طول نعل درگاه ها بیشتر از طول درب است و هم عرض دیوار است، ضخامت آن نیز 0/1 متر است.

    نعل درگاه

    شکل 14 . نعل درگاه

    4 . دال سایبان (Sun Shade Slab)

    دال سایبان در خارج از ساختمان در بالای درها و پنجره ها قرار داده می شوند. این دال از نفوذ آب باران به داخل و تابش مستقیم خورشید جلوگیری می کند. این دال یکی از انواع دال های بتنی است.

    دال سایبان

    شکل 15 . دال سایبان

    مطالب مشابه :

    سقف حبابی یا بابل دک و روش های تولید و اجرای آن

    معرفی سقف کاذب گریلیوم و بررسی مزایا آن

    منبع :

    ترجمه نوشتاری از سایت civilread.com توسط پوریا نخعی، از مقالات تحلیلی ترجمه شده توسط گروه آموزشی 808

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید