با معروف ترین و بلندترین برج های مارپیچ جهان آشنا شوید

با معروف ترین و بلندترین برج های مارپیچ جهان آشنا شوید
در این پست می‌خوانید:
  • جدیدترین گزارش انجمن ساختمان های بلند و محل سکونت شهری نشان می دهد که در حال حاضر 28 آسمان خراش جدید با سازه مارپیچ وجود دارد که یا ساخته شده اند و یا در حال ساخت هستند. در این نوشتار به معرفی این برج های مارپیچ می پردازیم، با ما همراه باشید.

    از بلندترین برج های مارپیچ، برج 632 متری Gensler در شانگهای است که در حال حاضر دومین ساختمان بلند جهان است. در شکل 1 تصویری از این برج آورده شده است.

    برج های مارپیچ

    شکل 1 . برج 632 متری Gensler در شانگهای یکی از بلندترین برج های مارپیچ

    این لیست شامل پروژه های مختلفی مانند برج 306 متری Cayan در دوبی که توسط SOM ساخته شده، برج های انحنا دار MAD در کانادا که به برج های Marilyn Monroe ملقب هستند و پروژه مسکونی جدید BIG در میامی؛ می شود. این لیست همچنین سازه های مختلف در حال ساخت همچون برج مارپیچ استادانه Diamond در عربستان سعودی و برج پوشیده شده از گیاه به فرم رشته های DNA در تایوان را به ما نشان می دهد. CTBUH یک ساختمان مارپیچ را این گونه تعریف می کند : این قبیل ساختمان ها دارای طبقات یا نمای خارجی هستند که از کف تا سطح بالای برج چرخش های تدریجی دارند (مارپیچ از کف آغاز و تا سطح بالای بام ادامه دارد). در شکل 2 برج مارپیچ الماس در عربستان سعودی یک نمونه از بلندترین برج های مارپیچ نشان داده شده است.

    برج های مارپیچ

    شکل 2 . برج مارپیچ Diamond در عربستان سعودی

    این لیست ادعا می کند که اولین آسمان خراش مارپیچ قابل چرخش به نام Torso در Malmo در کشور سوئد ساخته شده است (این برج توسط معمار اسپانیایی Santiago Calatrava در سال 2005 طراحی شده بود. (فقط 11 سال پیش) یک سازمان مستقر در شیکاگو ادعا می کند که افزایش تمایل به برج های مارپیچ خلق یک نسل جدید از ساختمان های نمادین در سراسر جهان است.

    با خواندن گزارش ها متوجه می شویم که به یاری تکنولوژی های جدید که به طراحی معماری و سازه کمک می کنند، ساخت برج های مارپیچ بلند امروزه در تمام جهان گسترش یافته است. یک تنوع شگفت آور از بافت ها، زوایای دید و اثرات موجی این سازه های چرخان را به نمادین ترین ساختمان های جهان تبدیل کرده است (در بسیاری از موارد، به لحاظ آئرودینامیک و مقرون به صرفه بودن انرژی). این گزارش همچنین وجود پروژه هایی را که هم اکنون در انتظار ساخت هستند را نیز با وجود اینکه در رنکینگ ها آورده نشده اند تائید می کند. برج Chicago Spire طراحی شده توسط Calatrava می توانست بلندترین ساختمان USA شود ولی در جریان بحران اقتصادی کارش تعطیل شده است و در عین حال آسمان خراش چرخانی که برای دوبی پیشنهاد شده بود نیز همچنان روی میز طراحی است.

    جدول 1 . لیست برج های مارپیچ حهان

    برج های مارپیچ

    برج های مارپیچ

    پیشنهاد مطالعه :  آشنایی با معروف ترین سدهای جهان و کاربرد آنها

    منبع :

    ترجمه نوشتاری از سایت dezeen.com توسط الهه رحیمی، از مقالات تحلیلی ترجمه شده توسط گروه آموزشی 808

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید