علل خرابی پل ها در ایران و نحوه جلوگیری از آنها

علل خرابی پل ها در ایران و نحوه جلوگیری از آنها
در این پست می‌خوانید:
  • همه ما قطعا درباره ساختمان هایی که دچار ریزش شده اند شنیده ایم، اما وقتی این ریزش مربوط به یک پل باشد، به نظر می رسد که رسانه ها و همه مردم علاقه مند هستند خبرهای مربوطه را پی گیری کنند. در این نوشتار علل خرابی پل ها در ایران را برمی شماریم، با ما همراه باشید.

    اما واقعاً علل خرابی پل ها چیست ؟ هدف از نوشتن این مطلب پاسخ به این پرسش است. در این نوشتار برخی از عوامل مهمی را که ممکن است سبب ریزش پل شوند، برمی شماریم. لازم به ذکر است که در اغلب موارد، یک پل تحت تأثیر چند عامل فرو می ریزد نه یک عامل. با این حال، در اینجا به برخی از این عوامل که نیاز است آنها را بشناسید، اشاره می شود.

    علل خرابی پل ها

    نگهداری نامناسب از پل

    حتی مقاوم ترین پل های جهان هم نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. زمانی که از یک پل به خوبی نگهداری نمی شود و حتی بازرسی های منظمی از آن صورت نمی گیرد، این پل محکوم به فروریزی خواهد شد. در واقع، بسیاری از پل ها اگر نگهداری آنها به نحو درستی صورت بگیرد، همچنان می توانند قابل استفاده باشند. کارشناسان باید هر چند مدت یک بار، پل را بررسی کنند و در صورت لزوم قسمت های پوسیده و زنگ زده را تعویض و جایگزین کنند، قسمت های زهکشی را تمیز کنند، روکش رنگ آن را تجدید کنند و تکیه گاه های بیشتری را در مواردی که پل بیش از ظرفیت خود کارکرد دارد، اضافه کنند.

    نقص و عیب در طراحی

    بدیهی است که یک پل باید به نحو درستی طراحی شود. با این حال، اهمیتی ندارد که چگونه یک پل به نحو درستی طراحی و برنامه ریزی می شود، هنوز هم جای خطا و بروز اشتباه در پیش بینی حوادث آینده که ممکن است در مورد یک پل رخ دهد، وجود دارد.

    علل خرابی پل ها

    مصالح استفاده شده

    یک پل را می توان با مصالح متفاوتی ساخت. مصالحی که استفاده می شوند باید قابلیت سازگاری با تنش ها و ضربه هایی که هر روز به پل وارد می شود را داشته باشند. این موضوع باید به واسطه وجود حاشیه خطا تأمین شود؛ بنابراین، استفاده از هر پلی باید در محدوده ظرفیت مصالح استفاده شده در ساخت آن باشد.

    سیل یکی از علل خرابی پل ها

    در ابتدا، این طور به نظر می رسد که آب ممکن نیست سبب ریزش یک پل فولادی بتنی شود. با این حال، بلایای طبیعی مانند سیل می توانند همراه با تغییر و تحولات متفاوتی باشند. به عنوان مثال، یک رودخانه ممکن است هنگام سرریز شدن با جریان آب های پرخروش خود آوارهای زیادی را به همراه بیاورد و سرانجام ممکن است سبب ریزش پل شود.

    خوردگی فونداسیون پل یکی دیگر از راه هایی است که سیل می تواند موجب تخریب آن شود. جریان دائمی آب سبب سایش خاک های اطراف ستون های پل می شود. حتی در شرایط معمولی هم یک رودخانه در طی سال ها سایش می تواند سبب ریزش یک پل شود.

    این ها تنها برخی از شایع ترین علت های ریزش پل ها هستند. بله یک پل همیشه در معرض خطرات و حوادث است؛ اما با کمک طرح های ابتکاری و ایده های رو به جلو، می توانیم پل های مقاوم تر و امن تری داشته باشیم.

    پیشنهاد مطالعه :  بررسی رفتار دینامیکی پل کابلی و کاربردهای آن

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید