آشنایی با سطح اکسپوز در کف سازی و کاربردهای آن

آشنایی با سطح اکسپوز در کف سازی و کاربردهای آن
در این پست می‌خوانید:
  • سطح اکسپوز برای کاربردهای گوناگونی مناسب است و می تواند در بسیاری از پروژه ها مورد توجه قرار گیرد، دلیل این است که در بیشتر موارد عملکرد قابل قبول و رضایت بخشی ارائه می کنند. جنبه‌های مختلف این سطوح در این مقاله موردبحث قرار می‌گیرد، با ما همراه باشید. در شکل 1 یک نمونه سطح اکسپوز در کف سازی نشان داده شده است.

    سطح اکسپوز

    شکل 1 . سطح اکسپوز در کف سازی

    ویژگی های سطح اکسپوز در کف سازی

    1 . این سطوح باید به اندازه کافی قوی باشند تا بتوانند بار سنگین و رفت و آمدها را تحمل کنند.

    2 . باید با دوام باشد.

    3 . باید کاملاً در برابر فرسایندگی مقاومت کنند.

    کاربردهای سطح اکسپوز در کف سازی

    سطح اکسپوز برای کاربردهای گوناگونی مناسب است و می تواند در بسیاری از پروژه ها مورد توجه قرار گیرد. دلیل این است که در بیشتر موارد عملکرد قابل قبول و رضایت بخشی ارائه می کنند. کف های بتن نما به طورمعمول در موارد زیر کاربرد دارند :

    1 . انبارها

    2 . گالری ها

    3 . گاراژها

    4 . اتاق نشیمن منازل (خانگی)

    ساخت سطح اکسپوز در کف سازی

    معمولاً، هدف اصلی از ساخت سطحی مسطح، توزیع یکنواخت سنگدانه و وجود حداقل حفرات هوا در صورت امکان است. در شکل 2 یک نمونه سطح اکسپوز در کف سازی نشان داده شده است.

    سطح اکسپوز

    شکل 2 . سطح اکسپوز در کف سازی

    روش های زیر برای رسیدن به چنین هدفی باید دنبال شوند :

    1 . بتن باید برای مقاومت فشاری (حداقل 32 مگا پاسکال) مناسب باشد و از استفاده ی مواد افزودنی باید جلوگیری شود.

    2 . نباید اقداماتی مانند عوامل عمل آوری انجام شود جز اینکه از پیش مورد قبول واقع شده باشند. این کار برای جلوگیری از وقوع واکنش شیمیایی است که ممکن است در طول صیقل دادن سطح رخ دهد.

    3 . حد قابل قبول خطای سطح پرداخت شده حداکثر 3± میلیمتر برای 3 متر طول، 2± میلیمتر برای 1 متر طول و 1± میلیمتر برای 0/3 متر طول است.

    4 . کاربرد ماله ی مکانیکی یا دستی نه تنها حفره های هوا را کاهش می دهد بلکه سطح را مسطح می کند.

    5  . توصیه می شود که از ماله ی مخصوص برای پرداخت کناره ها استفاده شود.

    پرداخت سطح اکسپوز

    معمولاً، وجه بالایی کف صاف است و برخلاف بقیه وجوه که در نتیجه ی قاب بندی شکل گرفته اند، شکل خاصی ندارد؛ بنابراین، وجه بالایی نیاز دارد که با استفاده از تکنیک هایی مناسب برای دستیابی به بافت و شکل مورد نیاز شکل بگیرد.

    اغلب، پرداخت هایی که منجر به صیقلی شدن سطح می شود، مورد توجه هستند و دو روش برای رسیدن به این پرداخت وجود دارد. باید بدانیم که هر تکنیک ظاهر متفاوتی ایجاد می کند. در ادامه به توضیح روش های صیقل دادن خواهیم پرداخت :

    1 . روش ماله ی برقی

    2 . روش صیقل الماسی

    روش ماله ی برقی پرداخت های کف بتن نما

    روش ماله ی برقی قبل از عمل آوری کامل و سخت شدگی بتن انجام می شود؛ بنابراین نتیجه ی مطلوب تکنیک ماله ی برقی به طور قابل توجهی بستگی به زمانی دارد که فرآیند انجام می شود.

    به طور معمول، ابزار برقی مناسب برای دستیابی به پرداخت کف استفاده می شود، ولی کاربرد ماله کشی دستی نیز در فضاهای کوچک قابل قبول است. اگر لازم باشد، با استفاده از درزگیرهای گوناگون می توان به درجه ی بالاتری از صیقل دادن دست یافت.

    رنگ سطح صیقل داده شده توسط عناصر ریز مخلوط بتن مانند سیمان، ماسه و رنگدانه تعیین می شود. در شکل 3 یک نمونه سطح اکسپوز در کف سازی نشان داده شده است.

    سطح اکسپوز

    شکل 3 . سطح اکسپوز در کف سازی

    روش صیقل الماسی

    از یک تیغه الماسی برای صیقل دادن سطح کف بتن نما استفاده می شود. تجهیزات، لایه ی بتنی که ضخامتش چند میلیمتر بیشتر از سطح نباشد را به خوبی تسطیح می کند. بعد از آن، عملیات صیقل دادن سطح شروع می شود.

    الگو و بافت پرداخت های کف نما

    علاوه بر صیقل سطح، الگوها، دانه ها می توان بافت های مختلفی را حین حذف لایه ای نازک از سطح بیرون کشید. این کار به ویژه در مناطقی که نیاز به مقاومت در برابر لغزش داریم، مفید است. در این شرایط مخلوط بتن و سنگدانه های آن یک نکته مهم محسوب می شود. اگر چنین نکته مهمی در مرحله ی اختلاط بتن مورد توجه قرار نگیرد، سنگدانه های نزدیک به سطح بعد از عملیات متراکم کردن، باقی نخواهد ماند.

    آبپاشی

    در این روش از آب برای خارج کردن ملات و سنگدانه ها استفاده می شود. زمان فرآیند آبپاشی باید به طور مناسب مشخص شود تا تضمین شود که بتن مقاومت کافی برای تحمل سنگ های درشت دانه را دارد. آبپاشی باید توسط کارگرهای باتجربه اجرا شود.

    شات بلاست

    در این روش، گلوله های فولادی وارد بتن می شوند تا سنگدانه ها به سمت سطح خارجی سوق داده شوند.

    طرح دار کردن بتن خیس

    این یک روش مقرون به صرفه برای ایجاد بافت روی سطح خارجی است.

    برس زنی بتن

    این روش مقاومت در برابر لغزش سطح کف بتن نما را افزایش می دهد. این یک روش مقرون به صرفه است، ولی یکنواختی به آسانی حاصل نمی شود. به همین دلیل استفاده از آن برای مکان هایی که ظاهر زیبا یک مسئله مهم است، مناسب نخواهد بود.

    پیشنهاد مطالعه : معرفی بتن اکسپوز معماری شامل کاربردها و طرح اختلاط آن

    منبع :

    مقاله ی سطوح اکسپوز در کف سازی ترجمه شده توسط پوریا نخعی، از مقالات تحلیلی گروه آموزشی 808

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید