آشنایی با روش های شمع کوبی در دریا و انواع آن ها

آشنایی با روش های شمع کوبی در دریا و انواع آن ها
در این پست می‌خوانید:
  • روش های مختلفی برای شمع کوبی در دریا وجود دارد. از شمع ها به عنوان فونداسیون برای سازه های دریایی مختلف مانند اسکله ها و باراندازها استفاده می شود. این شمع ها باید در آب کوبیده شوند. در ادامه به توضیح روش های شمع کوبی در دریا، عملکرد آنها و شرایط مناسب برای اجرای آن ها می پردازیم، با ما همراه باشید.

    شمع کوبی در دریا

    شکل 1 . شمع کوبی در دریا

    روش های شمع کوبی

    1 . شمع کوبی در دریا با استفاده از قاب شمع کوبی که به صورت طره ای به شمع های دائمی متصل است.

    2 . شمع کوبی با استفاده از داربست های موقت خرپایی

    3 . شمع کوبی با استفاده از تجهیزات شناور

    شمع کوبی با استفاده از قاب شمع کوبی

    در این روش، شمع ها با استفاده از یک قاب شمع کوبی با طراحی خاص که از شمع هایی که از قبل نصب شده اند، به عنوان تکیه گاه استفاده می کند، در آب کوبیده می شوند. در شکل 2 یک نمونه شمع کوبی در دریا نشان داده شده است.

    . جزئیات شمع کوبی در دریا

    شکل 2 . شمع کوبی در دریا

    مهم ترین مزیت این روش این است که شرایط آب و هوایی بر روند این کار اثر نخواهد گذاشت، اما اگر فاصله بین شمع ها زیاد باشد این روش مقرون به صرفه نخواهد بود؛ زیرا روند کار محدود و آهسته خواهد شد. به علاوه اینکه این قاب ها معمولاً برای فاصله های خاصی طراحی می شود، بنابراین فاصله بین شمع ها محدود خواهد شد.

    شمع کوبی با استفاده از داربست های موقت خرپایی

    این تکنیک یک روش اقتصادی برای قرار دادن تعداد زیادی شمع با فاصله نزدیک در آب های کم عمق محسوب می شود. این روش زمانی استفاده می شود که سازه اسکله ساخته شده باشد.

    شمع کوبی با استفاده از تجهیزات شناور

    این تجهیزات شامل یک قاب شمع کوبی ثابت است که روی یک پل یا قایق فولادی شناور قرار دارد. اگر قاب شمع کوبی سبک باشد می توان از یک قایق معمولی برای انجام این کار استفاده کرد.

    اما اگر قاب شمع کوبی سنگین باشد، از یک (پانتون قایق ته پهن) استفاده می شود. از دو جرثقیل دوبل یا چهار جرثقیل اتوماتیک برای فیکس کردن پانتون استفاده می شود. شکل 3 یک نمونه شمع کوبی در دریا را نشان می دهد.

    شمع کوبی در دریا

    شکل 3 . شمع کوبی در دریا

    مطلوب ترین چکش برای کوبیدن شمع ها، چکش گازوئیلی یا هیدرولیکی است که بسیار مناسب برای استفاده روی تجهیزات شناور است. ضربه های این چکش را می توان با دقت زیاد کنترل کرد. به همین جهت میزان وارد شدن آسیب به شمع ها کاهش می یابد. قایق ها با جک بالابرنده، مناسب استفاده در آب های خیلی عمیق و بستری که گل، لای و خاک رس دارد، نیست.

    پیشنهاد دانلود : کاربرد شمع در ساختمان و نحوه انتقال بار شمع

    منبع :

    مقاله ی انواع روش های شمع کوبی در آب ترجمه شده توسط پوریا نخعی، از مقالات تحلیلی گروه آموزشی 808

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید