با بتن استامپی و نحوه اجرای آن آشنا شوید

با بتن استامپی و نحوه اجرای آن آشنا شوید
در این پست می‌خوانید:
  • بتن استامپی (Stamped Concrete) را می توان به عنوان یک سطح پرداخت شده برای کف تعریف کرد. طرح ها و الگوهای خاص روی بتن در حالت خمیری به صورتی که در شکل 1 نشان داده شده ایجاد می شوند.

    آماده سازی بتن استامپی

    شکل 1- آماده سازی بتن استامپی در یک راه بتنی

    بتن استامپی گزینه واقع گرایانه ای از نظر رنگ، بافت و الگوها در اختیار ما قرار می دهد. سطح پرداخت شده نهایی مشابه با سطح حاصل از نصب گرانیت، سنگ مرمر یا کاشی است؛ بنابراین بتن استامپی گزینه خوبی در اختیار طراحان قرار می دهد تا کف را با توجه به بودجه و جوانب زیبایی مورد نظر طراحی کنند.

    پیشنهاد مطالعه : عوامل موثر بر کارایی بتن تازه

    بتن استامپی چیست

    شکل 2- بتن استامپی پرداخت شده مشابه با الگوهای سنگ

    با استفاده از بتن استامپی می توان سطحی با ظاهر سنگ مانند داشت. این کار باعث کاهش هزینه ها می شود.

    با به کار بردن بتن استامپی در کنارگذرها، پاسیوها و راه ها می توان یک بافت یکنواخت به دست آورد. المان اصلی طراحی در این فرآیند، قالب های استامپ است. شکل 3 بعضی از صفحات استامپ پلاستیکی را که در دسترس هستند، نشان می دهد. طرح های زیادی برای صفحات استامپ در بازار وجود دارد.

    بتن استامپی

    شکل 3- صفحات استامپ پلاستیکی با الگوهای شش ضلعی، آجری و مربعی

    حین تصمیم گیری در مورد اجرای بتن استامپ، لازم است که طرح استامپ و نوع الگوی استامپ مناسب برای کف هم انتخاب شود. این کار به شما در حفظ یک الگوی ثابت در پروژه کمک می کند. برای حفظ طرح به صورت ثابت، یک خط مرجع در طول عملیات استامپ کردن در نظر گرفته می شود. استامپ های بعدی را می توان با توجه به خط مرجع اولیه انجام داد تا نظم و ثبات مناسبی حاصل شود. هر صفحه ی استامپ با طرح استامپ شده ی قبلی هماهنگ می شود. این روش تا زمانی که پروژه به پایان برسد ادامه می یابد. گوشه های بخش های استامپ شده اغلب باید با دست پرداخت شود. موانع یا برجستگی های لازم را می توان با کمک استامپ های خاص یا با استفاده از اسکنه های آلومینیومی ایجاد کرد. صفحات استامپ روی سطح بتنی که هنوز حالت خمیری دارد تا عمق 1 اینچ فشرده می شوند.

    نحوه اجرای بتن استامپی

    فرآیند استامپ کردن سطح بتنی به صورت گام به گام در ادامه تشریح شده است:

    گام اول

    در یک قالب آماده، بتن با نسبت اختلاط مورد نظر ریخته و سپس تراز می شود تا یک دال بتنی شکل بگیرد. یک خط مبنا در نقطه ای که اولین صفحه گذاشته می شود و یا در مرکز شکل در نظر گرفته می شود. هر گاه آب ناشی از آب اندازی از سطح دال محو شد، یک ماده پودر مانند در سطح بتن پخش می شود. مقدار این ماده بستگی به راهنمایی های ارائه شده توسط سازنده دارد. این فرآیند در شکل 4 نشان داده شده است.

    اجرای بتن استامپی

    شکل 4- آماده سازی سطح بتن برای استامپ

    گام دوم

    سپس فرآیند چیدن صفحه ی استامپ با الگوی دلخواه روی سطح بتنی آماده شده مطابق آنچه در شکل 5 نشان داده شده است، شروع می شود. صفحه ی استامپ با خط مبنا و با توجه به نقشه ی طرح، هماهنگ می شود. باید یادآور شویم زمانی که صفحه در محل خود قرار داده می شود نباید هیچ تغییر دیگری اعمال گردد. صفحه را می توان با ایستادن روی آن یا ضربه زدن با دست در بتن فروبرد.

    نحوه اجرای بتن استامپی

    شکل 5- اولین استامپ بر روی سطح بتن

    گام سوم

    حال صفحه ی استامپ دوم مانند آنچه در شکل 6 نشان داده شده است در مقابل صفحه ی اول قرار داده می شود. اگر صفحات زیادی داشته باشیم می توانیم به صورت پیوسته این عملیات را انجام دهیم. اگر یک صفحه موجود باشد، بعد از هر مرحله استامپ کردن، صفحه باید برداشته شود تا عملیات استامپ ادامه پیدا کند. اگر بخواهیم قالب را بعد از برداشتن دوباره استفاده کنیم، توصیه می شود که عملیات را در جهت ردیفی انجام دهیم تا در جهت طولی.

    نحوه اجرای بتن استامپی

    شکل 6- جایگذاری صفحه ی دوم استامپ روی بتن

    گام چهارم

    با اتمام فرآیند استامپ، سطح به مدت سه روز عمل آوری می شود. پودر استفاده شده را می توان با استفاده از یک شوینده و با فشار از سطح پاک کرد. سپس می توان عمل آوری کامل را برای سطح بتن به مدت یک هفته انجام داد. در نهایت می توان از سیلر بتن آکریلیک استفاده کرد. بعد از آن میتوان همانطور که در شکل 7 هم میبینید قالب ها و پشت بندها را برداشت.

    آماده سازی بتن استامپی

    شکل 7- پرداخت بتن استامپ با استفاده از سیلر بتن

    می توان بر اساس زیبایی مطلوب کارهای جزئی بیشتری هم بر روی بتن استامپ انجام داد تا مانند کاشی طبیعی یا سنگ به نظر برسد.

    توصیه هایی برای استامپ کردن بتن

    1 . قبل از کار کردن روی بتن می توان صفحات را روی یک بستر ماسه ی متراکم قرار داد.
    2 . همیشه سعی کنید طرح های تصادفی به کار ببرید. از گذاشتن صفحات استامپ با الگوهای تکراری بپرهیزید.
    3 . اگر از پودر جداکننده استفاده کنیم، نتیجه ی بهتری حاصل خواهد شد. این کار به جلوگیری از شکستگی بتن در هنگام برداشتن صفحات استامپ کمک خواهد کرد.
    4 . به صورت دوره ای هماهنگی صفحات استامپ را کنترل کنید.
    5 . شخصی که روی سطح بتن کار می کند و عملیات استامپ را انجام می دهد باید چکمه یا کفش کار تمیز پوشیده باشد.
    6 . کفش ها باید عاری از سنگریزه یا دیگر آلودگی ها باشند، در غیر این صورت این مواد روی سطح بتن باقی خواهند ماند.

    از مقالات تحلیلی گروه آموزشی 808، ترجمه توسط مهندس علی اکبر خلیلی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۲
    ارسال دیدگاه جدید