مقیاس دهی جرمی در آباکوس – Mass Scaling

مقیاس دهی جرمی در آباکوس - Mass Scaling
در این پست می‌خوانید:
  • با آموزش مقیاس دهی جرمی در آباکوس با ما همراه باشید تا بتوانید سرعت حل مسئله در اباکوس را بهبود بخشید. به احتمال زیاد برای شما نیز پیش امده است که روند حل یک مدل شبه استاتیک با استپ Dynamic Explicit در نرم افزار آباکوس تا چندین روز به طول بینجامد.

    توجه : برای دانلود ویدیو آموزش نرم افزار اباکوس با تشریح مفاهیم تخصصی نرم افزار همراه با مدلسازی یک مثال کاربردی اینجا کلیک کنید.

    به طور کلی برای رفع مشکل زمان طولانی حل در مسائل شبه استاتیکی در اباکوس دو ایده کلی زیر وجود دارد :

    • ایده اول : زمان حل مسئله را تا حدی که نتایج مسئله دچار خطا نمی شود کم در نظر بگیرید. برای آشنایی با روند محاسبه زمان حل مسئله در استپ Dynamic/Explicit اینجا کلیک کنید.
    • ایده دوم : با مقیاس دهی جرمی ( mass scaling ) تعداد اینکریمنت های زمانی را کاهش دهید تا زمان حل کاهش یابد.

    این آموزش شامل سرفصل های زیر می باشد :

    • مفهوم مقیاس جرمی در آباکوس چیست ؟
    • نحوه اعمال ضریب مقیاس دهی جرمی به نرم افزار چگونه است ؟
    • تاثیر Mass Scaling بر روی نتایج به چه صورت است و چگونه می توان ضریب مناسب را انتخاب کرد ؟

    مفهوم مقیاس دهی جرمی در آباکوس – Mass Scaling

    به طور کلی گاهی اوقات بعضی از المان ها نسبت به سایر المان ها بعد کوچکتری دارند و این موجب می شود که این المان های کوچک زمان حل مسئله را کنترل کنند و اینکریمنت های زمانی را برای حل مسئله بسیار کوچک کنند. روال کار مقیاس دهی جرمی به این صورت است که با اعمال ضریبی چگالی این المان های کوچک را افزایش می دهد و در نتیجه هر چند که زمان حل مسئله تغییری نمی کند اما تعداد اینکریمنت های زمانی کاهش می یابد و روند حل مسئله سریع تر می شود.

    استفاده معقولانه از مقیاس دهی جرمی در آباکوس می تواند موجب شود که زمان حل چند روز، به چندین ساعت کاهش یابد.

    نحوه اعمال ضریب مقیاس جرمی به نرم افزار آباکوس

    در ماژول Step بر روی Create Step کلیک کنید. در پنجره باز شده استپ Dynamic Explicit را انتخاب کنید و بر روی Continue کلیک کنید.

    مقیاس دهی جرمی در آباکوس

    در ادامه در پنجره باز شده به سربرگ Mass Scaling مراجعه کنید و با انتخاب Use scaling definitions below بر روی create کلیک کنید.

    مقیاس دهی جرمی در آباکوس

    در پنجره باز شده تنظیمات را مشابه تصویر زیر اعمال کنید. هر چند ما مقیاس دهی جرمی را به کل مدل اعمال نموده ایم اما شما می توانید آن را صرفا به Set مورد نظر خود اعمال کنید.

    مقدار ضریب اعمال شده برابر 20 در نظر گرفته شده است اما شما می توانید ضریبی تا 100 را در نظر بگیرید اما بهتر است به دلایلی که در ادامه ذکر می کنیم این ضریب را بیشتر از 50 در نظر نگیرید.

    mass scaling در اباکوس

    تاثیر Mass Scaling بر روی نتایج به چه صورت است و چگونه می توان ضریب مناسب را انتخاب کرد ؟

    به طور کلی چون در مقیاس دهی جرمی چگالی برخی از المان ها به طور مجازی افزایش می یابد، اثر نیروهای اینرسی نیز برای این المان ها افزایش می یابد بنابراین مقادیر انرژی جنبشی دچار افزایش می شود و همچنین نوسان نتایج خروجی از نرم افزار نیز افزایش می یابد. پیشنهاد می دهیم ضریب مناسب را به گونه ای در نظر بگیرید که موارد ذکر شده دچار تغییرات زیادی نشوند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید