آشنایی با مفهوم درصد رطوبت حجمی در ژئواستادیو – Geostudio

آشنایی با مفهوم درصد رطوبت حجمی در ژئواستادیو - Geostudio
در این پست می‌خوانید:
  • اگر شما نیز فقط یک مرتبه با نرم افزار Geostudio زیر مجموعه Seep/W کار کرده باشید متوجه شده اید که برای تعریف کردن مصالح به مدل خود نیاز به دو تابع نفوذپذیری و درصد رطوبت حجمی دارید. در این اموزش با ما همراه باشید تا با مفهوم درصد رطوبت حجمی و توابع آن برای مصالح مختلف آشنا شوید.

    شاید برای شما نیز این سوال پیش امده باشد که چه نیازی به تعریف تابع درصد رطوبت حجمی در نرم افزار ژئواستادیو وجود دارد ؟ در جواب این سوال باید گفت که درصد رطوبت ثابتی برای یک المان از خاک در زمان های مختلف وجود ندارد بنابراین باید تابعی را تعریف کرد که مشخص کند درصد رطوبت در خاک با فشارهای مختلف چگونه تغییر می کند.

    درصد رطوبت حجمی به طور کلی به اندازه ذرات خاک و نحوه توزیع ذرات در خاک بستگی دارد. یکی از مشخصه های اصلی درصد رطوبت حجمی، درصد رطوبت حجمی باقیمانده می باشد که در واقع بیان کننده درصد رطوبت حجمی خاکی می باشد که افزایش فشار آب حفره ای منفی تغییر قابل ملاحظه ای را در درصد رطوبت خاک به وجود نمی آورد.

    ساده ترین رابطه ای که می توانیم برای درصد رطویت حجمی بیان کنیم رابطه زیر می باشد که در آن n تخلخل ( پوکی ) و Sr درجه اشباع می باشد.

    رابطه درصد رطوبت حجمی

    حال برای اینکه بتوانید برای مصالح مختلف تابع درصد رطوبت حجمی را تعریف کنید از نمودارهای زیر استفاده نمایید.

    تابع درصد رطوبت حجمی

    جدول درصد رطوبت حجمی

    توجه 1 : برای اینکه با مفهوم مکش ماتریک آشنا شوید به پست مربوط به آن ( آشنایی با مفهوم مکش ماتریک در نرم افزار ژئواستادیو ) مراجعه نمایید.

    توجه 2 : برای اینکه با نحوه وارد کردن تابع درصد رطوبت به نرم افزار آشنا شوید به پست مربوط به آن ( نحوه تعریف تابع درصد رطوبت به نرم افزار ژئواستادیو ) مراجعه نمایید.

    شما می توانید از بخش نظرات سوالات احتمالی خود را در رابطه با این پست با ما در میان بگذارید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید