کارشناسی رسمی دادگستری

کارشناسی رسمی دادگستری
در این پست می‌خوانید:
  • پاسخ برخی سوالات متداول متقاضیان آزمون کارشناسی رسمی دادگستری

    ۱- معمولا هر سه سال یکبار قوه قضاییه و همچنین هرسه سال یکبار، کانون کارشناسان، نسبت به برگزاری آزمون کارشناس رسمی دادگستری، اقدام می‌کنند.

    ۲- از لحاظ حیطه کاری و صلاحیت‌های اهدایی و درآمد و مسایل اقتصادی، پروانه‌های صادر شده از هر دو نهاد مذکور دقیقا برابر است و در پروانه‌های صادره از هر دو نهاد، دقیقا عبارت “کارشناس رسمی دادگستری” قید شده است.

    ۳- برای شرکت در آزمون نیاز به حداقل مدرک لیسانس (مدارک معادل پذیرفته نیست) و همچنین حداقل ۵ سال سابقه کار مرتبط (نیاز به بیمه نیست) بعداز تاریخ فراغت از تحصیل می‌باشد. شایان ذکر است که ملاک سابقه کار در آزمون قوه قضائیه تا زمان اخذ پروانه و در آزمون کانون تا زمان اتمام ثبت‌نام آزمون می‌باشد.

    ۴- دارندگان مدارک عمران، معماری و نقشه‌برداری می‌توانند در رشته راه و ساختمان، کارشناس رسمی دادگستری، شوند (با هر گرایشی).

    ۵- آزمون کانون کارشناسان در مراکز استان‌ها و توسط سازمان سنجش و آزمون قوه قضائیه در تهران و توسط قوه قضاییه، برگزار می‌شود. البته سال ۱۳۹۶ برای اولین بار آزمون قوه قضاییه به صورت غیرمتمرکز در برخی مراکز استان‌ها برگزار شد.

    60,000 تومان - برای پرداخت و دریافت آنی آموزش اینجا کلیک کنید

    ۶- سایت ثبت نام آزمون قوه قضائیه
    http://www.judiciarybar.ir
    و سایت ثبت نام آزمون کانون کارشناسان
    http://scioe.org
    می‌باشد.

    ۷- آزمون به صورت جزوه بسته برگزار می‌شود و استفاده از ماشین حساب، مجاز نیست.

    ۸- سؤالات امتحانی از منابع دانشگاهی، کارشناسی و حقوقی در رشته مورد تقاضا با رعایت استانداردها و با توجه به تجارب لازم مربوط به آن رشته کارشناسی، حتی‌الامکان به صورت کاربردی و تخصصی به شیوه چند گزینه‌ای طراحی و همانند آزمون‌های سراسری اجرا می‌شود.

    ۹- تعداد سوالات آزمون معمولا ۶۰ سوال می‌باشد. در آزمون قوه قضائیه معمولا حدود ۵ تا ۷ سوال از مباحث حقوقی و مربوط به کارشناسان دادگستری، مطرح می‌گردد. این نوع سوالات در آزمون کانون کارشناسان، از صفر تا ۴ سوال متغیر است.

    ۱۰- در آزمون قوه قضائیه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از سوالات، محاسباتی و مابقی غیرمحاسباتی است. این درصد برای آزمون کانون حدود ۵ تا ۱۰ درصد می‌باشد. شایان ذکر است که سوالات محاسباتی ساده و معمولا از مباحث پایه مهندسی عمران مطرح می‌گردد.

    ۱۱- بهترین و کامل‌ترین درسنامه موجود برای رشته راه و ساختمان، در حال حاضر درسنامه جامع آزمون کارشناسی رسمی دادگستری، شامل ۱۶ جلد کتاب صحافی شده و یک حلقه دی وی دی، که از سایت زیر قابل تهیه می‌باشد:

     

    پکیج جامع آزمون کارشناسی رسمی دادگستری

    ۱۲- آزمون کارشناسی رسمی دادگستری، بر خلاف آزمون‌های نظام مهندسی به صورت ظرفیتی برگزار می‌شود، نه حد نصابی. به طور متوسط در آزمون جذب کارشناس رسمی دادگستری، از هر ۱۰۰ نفر شرکت کننده، ۲ نفر پذیرفته می‌شوند (این درصد تقریبی است).

    ۱۳- افرادی که در آزمون کتبی پذیرفته می‌شوند، به مصاحبه علمی دعوت می‌گردند. در آزمون کانون معمولا دعوت شدگان به مصاحبه، حداکثر تا سه برابر ظرفیت می‌باشند و در آزمون قوه قضائیه معمولا یک و نیم برابر ظرفیت به مصاحبه دعوت می‌شوند.

    ۱۴- ظرفیت پذیرش هر استان، بسته به نیاز استان، در هنگام ثبت‌نام آزمون و یا بعداز برگزاری آزمون، اعلام می‌شود.

    ۱۵- قبول شدن در آزمون کانون و قوه قضائیه به یک اندازه سخت است و تفاوتی از لحاظ دشواری، وجود ندارد.

    ۱۶- متقاضیان محترم می‌توانند در هر دو آزمون شرکت نمایند، ولی فقط از یک مرجع می‌توانند پروانه کارشناسی رسمی دریافت کنند.

    نویسنده: وحید اقتصادی، کارشناس رسمی دادگستری، راه و ساختمان

    60,000 تومان - برای پرداخت و دریافت آنی آموزش اینجا کلیک کنید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید