آموزش تعریف تابع درصد رطوبت حجمی در ژئواستادیو – Geostudio

آموزش تعریف تابع درصد رطوبت حجمی در ژئواستادیو – Geostudio
در این پست می‌خوانید:
  • هدف از ارائه این آموزش، اشنایی با تعریف مصالح در نرم افزار ژئواستادیو و اختصاص تابع درصد رطوبت حجمی به مصالح می باشد. پس با پرتال جامع مهندسی عمران (یو سیویل) همراه باشید.

    توجه 1 : برای دانلود نرم افزار Geostudio 2012 به همراه کرک و آموزش نصب آن به پست مربوط به آن ( دانلود نرم افزار  Geostudio 2012 v8.15.1.11236 به همراه کرک و آموزش نصب ) مراجعه نمایید.

    توجه 2 : برای آشنایی با مفهوم درصد رطوبت حجمی به پست مربوط به آن ( آشنایی با مفهوم درصد رطوبت حجمی در نرم افزار ژئواستادیو Geostudio ) مراجعه نمایید.

    پس از ترسیم هندسه مورد نظر خود و ناحیه بندی آن از منو Draw مورد Materials را انتخاب نمایید.

    منو draw در ژئواستادیو

    سپس بر روی KeyIn کلیک نمایید.

    تعریف مصالح در ژئواستادیو

    در ادامه بر روی Add و به دنبال آن New کلیک نمایید. نام مصالح را Sand می گذاریم و نوع مصالح را Saturated/Unsaturated انتخاب می نماییم. در ادامه برای تعریف تابع درصد رطوبت حجمی بر روی سه نقطه کنار vol. Water Content Fn کلیک کنید.

    تابع درصد رطوبت حجمی در ژئواستادیو

    در پنجره باز شده نام تابع درصد رطوبت حجمی را Sand می گذاریم و نوع آن را مطابق شکل مشخص می نماییم سپس بر روی Estimate کلیک می کنیم.

    تخمین درصد رطوبت حجمی

    تنظیمات پنجره باز شده را مطابق تصویر زیر اعمال می نماییم. توجه داشته باشید که اگر تعداد نقاط نمودار کم در نظر گرفته شود نمودار به دست آمده مناسب نخواهد بود و دقت خوبی نخواهد داشت.

    تخمین تابع درصد رطوبت حجمی

    نمودار به دست آمده مشایه زیر خواهد بود که نمودار تغییرات درصد رطوبت حجمی بر حسب فشار آب حفره ای ترسیم خواهد شد.

    نمودار درصد رطوبت حجمی

    برای اینکه نمودار بر حسب مکش ماتریک ترسیم شود مورد Edit Data Pints را انتخاب کنید. تا نمودار به صورت زیر ترسیم شود. سپس close را بزنید.

    تابع درصد رطوبت حجمی در ژئواستادیو

    توجه 3 : برای آشنایی با مفهوم مکش ماتریکی به پست مربوط به آن ( مکش ماتریک در نرم افزار ژئواستادیو چه معنایی دارد ؟ ) مراجعه نمایید.

    تا به اینجا هر چند تابع درصد رطوبت حجمی را تعریف کرده ایم اما آن را به مصالح مورد نظر خود که ماسه می باشد اختصاص نداده ایم، برای این منظور از قسمت vol. Water Content Fn مورد Sand را که نام تابع درصد رطوبت حجمی می باشد انتخاب می کنیم.

    اختصاص درصد رطوبت حجمی به ژئواستادیو

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید