تحلیل و بررسی اصول کاشی کاری کف و دیوار

تحلیل و بررسی اصول کاشی کاری کف و دیوار
در این پست می‌خوانید:
  • به دلایل زیادی کاشی کاری یک گزینه ی خوب برای سطح تمام شده ی کف، دیوار و … است بنابراین آشنایی با اصول کاشی کاری کف و دیوار لازم می باشد. کاشی ها در رنگ ها، شکل ها، اندازه ها و کیفیت های مختلفی وجود دارند. این شرایط انعطاف پذیری بیشتری را در اختیار معماران و طراحان برای رسیدن به ظاهری دل چسب و متعادل قرار می دهد. سطوح تمام شده ی یک ساختمان نشان دهنده جنبه زیبایی شناسی آن ساختمان می باشند. اگر این سطوح از هر لحاظ مطلوب باشند آنگاه باعث افتخار طراحان و معماران می شود. برای آشنایی بیشتر با اصول کاشی کاری کف و دیوار، با ما همراه باشید.

    اصول کاشی کاری

    شکل 1 . کاشی کاری دیوار

    کاشی کاری نامناسب یک فاجعه است و بنابراین لازم است قبل از شروع هرگونه کاشی کاری، برنامه ریزی مناسبی در محل انجام شود. آیا تا به حال شده است که به یک ساختمان بروید و تعجب کنید که چرا کاشی کار از الگوی منظم و تعریف شده ای پیروی نکرده است، یا چرا درزهای کاشی منظم نیستند؟ می توانید کل زمان خود را برای حل پازل پیدا کردن یک الگوی خوب در آنجا صرف کنید. این چیز خوبی نیست، زیرا ذهن شما باید آسوده باشد، زندگی به اندازه ی کافی پازل برای حل کردن دارد ! از طرف دیگر وقتی به یک کاشی کاری نگاه می کنید و الگوی منظمی در آن می بینید، ذهن شما از ارزیابی کار به آن شکل پریشان کننده دست می کشد.

    کیفیت مناسب مصالح یکی از  اصول کاشی کاری

    تأکید شما باید بر روی انتخاب و استفاده از بهترین مصالح باشد، مثلاً گوشه های کاشی نباید ورقه شده باشند یا قبل از نصب نباید ترک داشته باشند. بسته به کاربری ساختمان، ضخامت کاشی و مصالح باید به درستی انتخاب شود. کاشی های کاملاً شیشه ای برای اتاق های نشیمن مناسب هستند، درحالی که کاشی های گرانیتی ممکن است برای ورودی ها یا دیگر نقاطی که در معرض تغییرات آب و هوا هستند مناسب تر باشد. از کاشی هایی که به سرعت تحت تأثیر رفت و آمد زیاد قرار می گیرند، استفاده نکنید.

    اصول کاشی کاری

    شکل 2 . کاشی کاری نما و دیوار

    همچنین باید اطمینان حاصل شود که کاشی ها دارای نقص کارخانه ای نباشند. ممکن است کاشی هایی با طول نابرابر (با تغییرات حدود 1 تا 2 میلی متر در ابعاد) در یک بسته وجود داشته باشند. چنین کاشی هایی معمولاً برای کاشی کارها مشکل ساز هستند. همچنین بعضی از کاشی ها انحنا دارند یا در هنگام عرضه تغییر رنگ داده اند. تمام مصالح دارای نقص باید برگشت داده شوند.

    همچنین چسب کاشی، بست ها و سیمان استفاده شده برای چیدن کاشی ها باید دارای کیفیت خوبی باشند. مخلوط سیمان یا چسب باید از مقاومت کافی برخوردار باشد، کف پوش باید کاملاً استاندارد باشد و بست ها (در صورت استفاده) باید به خوبی نصب شده باشند.

    نیروی انسانی ماهر یکی از اصول کاشی کاری

    کاشی کارها درجه بندی دارند. بعضی از کاشی کارها هنگام بریدن کاشی ها بی دقتی می کنند و باعث بی نظمی کاشی ها می شوند. یک کاشی کار خوب کاشی ها را در یک خط منظم و بدون بی نظمی در درزهای دوغاب ریزی شده به کار می گیرد. کاشی کار باید مطمئن شود که ابزار کافی مانند شاغول، تراز لیزری، ابزار برش مناسب، اسپیسر و … در اختیار دارد.

    همچنین کاشی کار باید مطمئن شود که کاشی ها کاملاً تراز هستند و در محل درزها دارای برجستگی یا فرورفتگی نیستند. در محل بازشوها یا تورفتگی های دیوارها برای تأسیسات، کاشی کار باید برش های منظمی بزند؛ مثلاً با استفاده از دستگاه های برش الماسه، می توان سوراخ های دقیقی روی کاشی ها ایجاد کرد. کاشی کار باید در کار خود صبور باشد.

    اصول کاشی کاری

    شکل 3 . کاشی کاری دیوار

    کیفیت نظارت یکی از  اصول کاشی کاری

    فرقی نمی کند که کار یک کاشی کار چقدر خوب باشد، کار او باز هم نیاز به نظارت و کنترل دارد. ممکن است کاشی کار مجبور شود که کاری را بر اثر فشار کارفرما به صورت فشرده انجام دهد؛ مثلاً ممکن است به دلیل خستگی اقدام به نصب یک کاشی با برش نامناسب کند. نظارت باید به دنبال چنین ایراداتی باشد.

    نقشه ی الگوی کاشی کاری یکی از  اصول کاشی کاری

    الگوهای کاشی کاری مختلفی وجود دارند که ممکن است توسط معمار ارائه شده باشد. باید یک نقشه وجود داشته باشد که الگوی کاشی کاری را بسته به شکل دیوار یا کفی که کاشی می شود ارائه دهد. این کار به کاشی کار در مورد کاری که می کند، ایده می دهد.

    کنترل راست بودن دیوار قبل از شروع کار کاشی کاری

    این موضوع به این دلیل مهم است که کاشی کاری باعث نمایان شدن عیب هایی همچون صاف نبودن دیوارها می شود. همچنین وقتی گوشه های دیوار گونیا نباشند، ممکن است کاشی کاری خوب از آب در نیاید. بعد از کنترل مستقیم بودن دیوارها، کاشی کار و ناظر باید حاشیه ی خطا و روش اصلاح را تعیین کنند. اگر حاشیه ی خطا کوچک باشد می توان آن را با تغییر ضخامت چسب کاشی اصلاح کرد؛ اما اگر خیلی زیاد باشد می توان با آستر اضافی یا تخریب اقدام به اصلاح عیوب کرد.

    اجتناب از برش های کوچک در لبه ها

    معمولاً برش های کمتر از 100 میلی متر در لبه های دیوارها یا کف ها ناخوشایند است. اولاً برش های کوچک معمولاً مشکل ساز هستند و ممکن است ضایعات به همراه داشته باشند. از طرف دیگر این برش ها از نظر بصری خوشایند نیستند.

    کاشی کارها باید محاسباتی انجام دهند که معمولاً شامل پیدا کردن خط وسط کف یا دیواری است که باید کاشی شود. در اینجا دو حالت ممکن است اتفاق افتد، یا خط وسط کاشی با خط وسط کف یکی می شود و یا شیار (فاصله/ درز) بین دو کاشی مجاور با خط وسط دیوار یا کف یکی می شود. دیگر مزیت این خواهد بود که برش های مساوی در دو طرف خواهید داشت، این کار باعث می شود که کار متعادل به نظر برسد.

    دوغاب ریزی در درزهای کاشی

    کار دوغاب ریزی تقریباً به همان اهمیت کاشی کاری است. مصالح دوغاب ریزی باید غیر منبسط شونده باشند و فرد دوغاب ریز باید بسیار با دقت و با مهارت باشد. در مورد کاشی های دیوار، معمولاً در صورتی که دوغاب کاملاً شیار را پر نکند زیباتر به نظر می رسد. اگر بخواهید شیار کاملاً پر شود باید این کار بسیار دقیق انجام شود. دقت دوغاب ریزی بسیار مهم است. وقتی که کاشی ها باید به هم نزدیک باشند، چفت بودن کاشی ها بسیار مهم خواهد بود. می توان از دوغاب کمی برای پوشاندن خلأهای احتمالی موجود استفاده کرد.

    پیشنهاد مطالعه : دانلود مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان

    منبع :

    ترجمه نوشتاری از سایت structville.com توسط علی اکبر خلیلی، از مقالات تحلیلی ترجمه شده توسط گروه آموزشی 808

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دیدگاه‌ها ۰
    ارسال دیدگاه جدید